> De site
- Home  
- E-mail 
- Gastenboek 
- Links  
- Logboek 
- Copyright 
> Modelbaan
- Baanplan met uitleg   
- Foto's van de baan 
-
Dagboek van de bouw 
-
Bouw ervaringen
- Technisch gedeelte
> Modeltrams
- Mijn verzameling   
- Verbouwde trams
- Trams van Alfred Riess
> Projecten
- U-bahn   
- Diorama Landstraße
- Lima aandrijving 
> Verslagen
- Trams in Zwitserland 
- Modelspoor Dagen '04 
-
HMG tramdag '04 
- Opening tramtunnel
- Eurospoor 2008

> Overig

- Beursagenda  
- Videofragmenten
- Vraag en aanbod  
-
Wie is Mark

|  Aanbrengen van koppelingen  |


 

Omdat ik over meerdere Lima Stadbahn M modellen beschik, wilde ik wel wat afwisseling in vorm van dubbeltractie. In het grootbedrijf worden deze trams zelf ook met meerdere exemplaren gekoppeld. Wat ik dus nodig had is een koppeling die het mogelijk maakte om zowel los als gekoppeld te kunnen rijden. De oplossing vond ik bij de Halling modellen van de K5000. Deze trams kunnen uitgerust worden met een versimpelde versie van een Schaffenbergkoppeling om met meerdere exemplaren te kunnen rijden. Omdat bij de modellen deze koppeling al is bijgeleverd had ik meteen een paar exemplaren van in huis liggen. 

Oorspronkelijk zitten ze vast aan een M2 schroefje dat al is voorgeboord in het model. Bij de Lima modellen moest ik dus wat anders verzinnen. De oplossing vond ik bij de verlichtingsprintplaat op de B bak. Deze printplaat is eigenlijk zonder functie en niet nodig voor de verlichting. Door het printplaatje te verwijderen krijg je een grote ruimte om de koppeling te bevestigen. De koppeling is vastgezet op een plaatje styreen met dezelfde afmetingen van de printplaat. Door het plaatje styreen kan je de schroef draaien, maar ik heb zelf gebruik gemaakt van het houdertje dat bij de Weense trammodellen wordt geleverd. 
Deze heb ik op de styreenplaat gelijmd en met originele printplaatschroeven weer vastgezet, zodat het geheel goed vast zit. Om de verlichting werkend te houden kan je het originele gloeilampje vervangen door een exemplaar met een kleinere diameter, zodat deze in het gat onder de koppeling past.  

De praktijk heeft uitgewezen dat de koppelingen goed werken en zijn dus zeer geschikt voor dubbeltractie. Alle M6/8 modellen kunnen hiermee uitgerust worden, zodat er veel samenstellingen mogelijk zijn (alleen de M6 Nurnberg heeft schortplaten en hierbij zal het niet passen). Raadzaam is om een extra antislipband aan te brengen, zodat het model voldoende trekkracht zal hebben om storingvrij te kunnen rijden. Een gemotoriseerd model heeft voldoende kracht om een dummy te trekken, dus twee gemotoriseerde modellen gekoppeld gaat zeker goed rijden. 
 

De koppeling van de voorzijde ziet er keurig uit. Dit is de bevestigingsplaat aan de onderzijde.

  

- Terug naar boven 
-
Terug naar de startpagina