-
Baanplan
-
Beschrijving
van de baan
Voor een vergroting moet op de afbeelding worden
geklikt
Voor een vergroting moet op de afbeelding worden
geklikt
De
geschiedenis van de baan begint in Juli 2001, met een groot aantal verschillende
baanplannen. Het ideaal was een baan in een U vorm met de afmetingen van 4 bij 4
meter. Aangezien dit niet te realiseren was met de beschikbare ruimte op onze
zolder, moest ik genoegen nemen met een kleinere variant. De oplossing was snel
gevonden, namelijk een modulebaan. Door deze manier van bouwen is het altijd
mogelijk om de baan verder uit te breiden naarmate er meer ruimte beschikbaar
is. Tevens was het een wens op ooit op een beurs te gaan staan en dan ontkom je
eigenlijk niet aan een baan in vorm van losse modulebakken.
De modules zelf hebben een afmeting van 110 bij 90 cm en staan op een hoogte van
130cm. Elke module heeft een eigen thema zoals: ‘de remise’, ‘de stadskerk met
de kerstmarkt’ en de keerlus met halte ‘Bocklemünd’. Samen vormt het een geheel
en is altijd uitbreidbaar vanwege de normering waar elke module aan moet
voldoen.
Het thema
van de baan was al snel duidelijk, want ik heb een voorkeur voor Duitse steden
en er is veel op Duits tramgebied te verkrijgen. De grote huizenfabrikanten
zoals Faller, Pola en Vollmer, hebben een groot assortiment stadshuizen en
praktisch de gehele catalogus staat op mijn baan. De huizen zijn tijdloos en ik
heb de aankleding vastgezet op Epoche IV-V. Hierdoor kan er veel verschillend
materieel rijden en heb ik nog een excuus om de oude gele telefooncellen te
kunnen plaatsen. De stad is vrijwel af en hier en daar wordt nog gewerkt aan de
detaillering.
De trambaan wordt digitaal bestuurd met de Multimaus van Roco en met behulp van
de computer. Hierover heb een artikel geschreven bij het onderdeel 'Technisch
gedeelte'. Doordat de computer veel trams tegelijk kan besturen,
was er al snel behoefte aan een groot schaduwstation. Ik heb gekozen om de
volledige breedte van de baan te gebruiken en het schaduwstation achter de stad
te maken. Dit is met name voor beurs bedacht, want hierdoor staan de trams
enigszins uit het zicht. Op de tekening zie je 5 sporen waar per spoor 10 trams
achter elkaar kunnen staan. Hierdoor is er plek voor 50 trams en duurt het +/-
20 minuten voordat alle trams één keer een rondje door de stad hebben gemaakt.
De grote hoeveelheid trams maakt het mogelijk om elke 15 seconden een tram te
laten vertrekken. Dit is in de video’s van mijn trambaan goed te zien.
Aan de rechterkant van het schaduwstation is een opzetspoor en hier kan de
computer niet op rijden. Hierdoor kan ik tijdens de beurs op mijn gemak de
trams op de baan zetten zonder dat ik de rijdende trams in de weg zit.
Het baanplan in de stad is vrij simpel en ik zie het als een ovaal met een
inhaalspoor door de remise. De computer bepaald willekeurig of de tram via de
remise of de hoofdbaan naar de keerlus rijd. In de remise pendelt een Kato
werktram en zorgt voor de nodige beweging. Alle remisesporen zitten niet aan de
hoofdbaan vast en de computer houdt hier dan ook geen rekening mee. 5 van de 6
sporen zijn zelfs analoog en hier staan trams die nog niet gedigitaliseerd zijn.
Meer foto’s van de baan
Meer video’s van de baan
|