> De site
- Home  
- E-mail 
- Gastenboek 
- Links  
- Logboek 
- Copyright 
> Modelbaan
- Baanplan met uitleg   
- Foto's van de baan 
-
Dagboek van de bouw 
-
Bouw ervaringen
- Technisch gedeelte
> Modeltrams
- Mijn verzameling   
- Verbouwde trams
- Trams van Alfred Riess
> Projecten
- U-bahn   
- Diorama Landstraße
- Lima aandrijving  
> Verslagen
- Trams in Zwitserland 
- Modelspoor Dagen '04 
-
HMG tramdag '04 
- Opening tramtunnel
- Eurospoor 2008

> Overig

- Beursagenda  
- Videofragmenten
- Vraag en aanbod  
-
Wie is Mark

|  Diorama "Landstrasse"  |

 

 

Wat schenk je een tramliefhebber voor zijn verjaardag.... juist een tram, maar wat maakt een tram nog completer...een diorama. De ene verzamelaar bergt zijn trams op in een vitrine en de ander zet ze op een plank in het stof. Hierdoor was het idee geboren om de diorama in een klein kastje te bouwen die als decoratie in de woonkamer of de hobby kamer kan worden gehangen. Inmiddels heeft de jarige het diorama gekregen en werd er beloofd om een mooi plekje voor te zoeken. Hoe het diorama tot stand is gekomen lees je hieronder in het verslag. (Door op de foto's te klikken opent er een groter exemplaar) 

Het idee 

Omdat de tram voor het diorama een jaren '50 uiterlijk heeft gekregen, moest de omgeving die sfeer gaan uitbeelden. Een jaren '50 halte bestond destijds uit een simpele haltepaal en een bankje. Dit thema leek mij een goed uitgangspunt voor een diorama,  maar er moest natuurlijk het nodige op te zien zijn. Door de rails diagonaal op het diorama te leggen krijg je al een realistischere kijkhoek en komt de detaillering beter uit. Naast een tram moest er naar mijn idee een oude auto, een boom, lantarenpaal en jaren '50 reclamebord te zien zijn.

Met wat proefschuiven op een stukje papier met de onderdelen, kwam ik uit op de afmetingen van 20x15cm. Het houten kastje wat ik reeds in bezit had was niet groter dan 15x6cm, dus enige concessies met de dieptewerking moesten gedaan worden. 

 

De basis 

Aanvankelijk was het plan om een stuk echte rails te verleggen met deels bestrating en deels ballast. Hierdoor zou alles wel iets hoger komen te liggen, maar de oplossing vond ik in een Kibri klinkerstenenplaat met daarin plastic straatspoor. Door deze diagonaal te leggen en af te zagen, kwam er een bodemplaat tevoorschijn waar de rest van het diorama op gebouwd zal worden. Voor het kleine stukje straat heb ik gekozen voor plasticplaten van Auhagen, want die hebben reeds een mooie structuur. De gewone stoep is van Faller en het perron is uit brawaplaten gebouwd. Deze Brawa platen hebben een aparte structuur met daarin een put en een stoeprand in verwerkt. Met behulp van wat styreen is het perron verhoogt en met secondenlijm zijn de platen verlijmd. 

 

Schilderen 

Hoewel ik het op mijn eigen trambaan nog niet aandurf om alles eens lekker te vervuilen, was het diorama een goede oefening voor mij. Met behulp van Talens Decofin verf (op waterbasis) zijn alle straatdelen ingewassen in een zwart/grijze kleur. De Auhagenplaten hebben een bruin tintje gekregen en de stoepen iets wat grijzig. De bedoeling was dat je aan de kleuren al kon zien dat het verschillende structuursoorten waren en dat is naar mijn mening goed gelukt. 

Om de details op te laten lichten heb ik alles gedrybrusht met witte verf en dat in verschillende diktes. Soms werd het iets te wit, maar met een beetje wrijven was dat zo verholpen. De finishing touch is het laten oplichten van enkele stenen, door ze met een potlood een afwijkende kleur te geven. Dus de ene steen is licht van kleur en de andere iets donkerder. Door het met mate toe te passen ziet het er zeer realistisch uit.

 

Details 

Om de overgang naar de achtergrond iets te camoufleren heb ik een stenen muur en een hek gebruikt als afscheiding. Beide zijn verouderd om een gebruikte staat weer te geven. Deze onderdelen komen overigens uit oude Pola bouwdozen.  
De lantarenpaal heb ik ooit als decoratiemateriaal in een bouwset gekregen en vraag mij niet van welk merk. Gelukkig had ik er nog één over en met een mat zwarte verflaag zag hij er realistisch uit. De naam van het diorama "Landstrasse" is afkomstig van de straatnaam op het straatnaambord. Deze is van Faller en heeft een likje witte verf gekregen om het meer op het duitse origineel te laten lijken. 

De straat is natuurlijk geen straat zonder auto en vanwege het tijdperk van de jaren '50 is het autotje een oude Herpa BMW met veel chroom en een mooie groene kleur. Helemaal af was hij niet, want door de chroome gril in te wassen met zwarte verf, kreeg hij toch een betere uitstraling. De zijkant kreeg ook wat bruine verf aan de onderzijde en de details werden met enkele tipjes verf verduidelijkt. Het interieur kreeg een nieuwe kleur, zodat je de details beter uitkwamen. Een geamputeerd Preiser poppetje kreeg de rol als bestuurder. Als blikvanger is op de voorbumper nog een oud duits kenteken aangebracht die ik op de computer had vervaardigt. 

 

De tram 

De tram is een verhaal apart en daar heb ik dan ook een apart bouwverslag gemaakt. Wel is misschien interessant om te vertellen dan ik de bevestiging heb gemaakt met behulp van een grote schroef. Door aan de onderzijde een moertje te plakken en een schroef dwars door de bodemplaat te duwen, is er een mogelijkheid om de tram vast te zetten, maar ook los te halen en op een gewone trambaan te plaatsen. Het diorama kan dan als wissel expositie dienen of als foto achtergrond. 
De bovenleiding is gemaakt van 0,5mm messingdraad dat door de zijkanten van het diorama is geboord. Op de juiste maat afgeknipt en met een wat secondelijm bevestigt en je heb een realistische bovenleidingdraad. Wel is de veer in de pantograaf zo gebogen, dat het de bovenleidingdraad niet doordrukt. 

 

De achtergrond 

Door de geringe diepte was een achtergrond noodzakelijk en ik had ooit een een wolkjesachtergrond bewaard die uit een Busch bomenset kwam. Busch heeft de binnenzijde van hun bomenverpakking bedrukt met een landschap met een blauwe lucht en kon met wat knippen en plakken precies in het diorama worden geplakt. Dat is altijd goedkoper dan zelf schilderen of iets halen uit de modelbouwwinkel. 

 

Tot slot 

Het diorama is op de verjaardag van eigenaar gewisseld en heeft een mooi plekje gekregen, zodat hij maar vaak genoeg bewonderd kan worden. Ik ben zelf erg trots op het resultaat en het heeft mij veel voldoening gegeven. Het idee van een klein diorama ga ik in de toekomst nog een paar keer uitvoeren, want het is een leuke blikvanger en een goede manier om trammodellen te presenteren. Uiteraard is dit voor mensen zonder modelbaan een goede oplossing om toch een stukje landschap in huis te halen, zonder de complete zolder te verbouwen. De kosten van dit diorama, nog geen 10 euro inclusief tram.  

Zie ook: Verbouwing "Einsiedler Brauhaus" reclame tram 

 

- Terug naar boven 
-
Terug naar de startpagina