Wat schenk
je een tramliefhebber voor zijn verjaardag.... juist een tram, maar wat
maakt een tram nog completer...een diorama. De ene verzamelaar bergt zijn
trams op in een vitrine en de ander zet ze op een plank in het stof. Hierdoor
was het idee geboren om de diorama in een klein kastje te bouwen die als
decoratie in de woonkamer of de hobby kamer kan worden gehangen. Inmiddels
heeft de jarige het diorama gekregen en werd er beloofd om een mooi plekje
voor te zoeken. Hoe het diorama tot stand is gekomen lees je hieronder
in het verslag. (Door op de foto's te klikken opent er een groter exemplaar)
Het idee
Omdat de tram
voor het diorama een jaren '50 uiterlijk heeft gekregen, moest de omgeving
die sfeer gaan uitbeelden. Een jaren '50 halte bestond destijds uit een
simpele haltepaal en een bankje. Dit thema leek mij een goed uitgangspunt
voor een diorama, maar er moest natuurlijk het nodige op te zien
zijn. Door de rails diagonaal op het diorama te leggen krijg je al een
realistischere kijkhoek en komt de detaillering beter uit. Naast een tram
moest er naar mijn idee een oude auto, een boom, lantarenpaal en jaren
'50 reclamebord te zien zijn.
Met wat proefschuiven
op een stukje papier met de onderdelen, kwam ik uit op de afmetingen van
20x15cm. Het houten kastje wat ik reeds in bezit had was niet groter dan
15x6cm, dus enige concessies met de dieptewerking moesten gedaan worden.
De basis
Aanvankelijk
was het plan om een stuk echte rails te verleggen met deels bestrating
en deels ballast. Hierdoor zou alles wel iets hoger komen te liggen, maar
de oplossing vond ik in een Kibri klinkerstenenplaat met daarin plastic
straatspoor. Door deze diagonaal te leggen en af te zagen, kwam er een
bodemplaat tevoorschijn waar de rest van het diorama op gebouwd zal worden.
Voor het kleine stukje straat heb ik gekozen voor plasticplaten van Auhagen,
want die hebben reeds een mooie structuur. De gewone stoep is van Faller
en het perron is uit brawaplaten gebouwd. Deze Brawa platen hebben een
aparte structuur met daarin een put en een stoeprand in verwerkt. Met behulp
van wat styreen is het perron verhoogt en met secondenlijm zijn de platen
verlijmd.
Schilderen
Hoewel ik het
op mijn eigen trambaan nog niet aandurf om alles eens lekker te vervuilen,
was het diorama een goede oefening voor mij. Met behulp van Talens Decofin
verf (op waterbasis) zijn alle straatdelen ingewassen in een zwart/grijze
kleur. De Auhagenplaten hebben een bruin tintje gekregen en de stoepen
iets wat grijzig. De bedoeling was dat je aan de kleuren al kon zien dat
het verschillende structuursoorten waren en dat is naar mijn mening goed
gelukt.
Om de details
op te laten lichten heb ik alles gedrybrusht met witte verf en dat in verschillende
diktes. Soms werd het iets te wit, maar met een beetje wrijven was dat
zo verholpen. De finishing touch is het laten oplichten van enkele stenen,
door ze met een potlood een afwijkende kleur te geven. Dus de ene steen
is licht van kleur en de andere iets donkerder. Door het met mate toe te
passen ziet het er zeer realistisch uit.
Details
Om de overgang
naar de achtergrond iets te camoufleren heb ik een stenen muur en een hek
gebruikt als afscheiding. Beide zijn verouderd om een gebruikte staat weer
te geven. Deze onderdelen komen overigens uit oude Pola bouwdozen.
De lantarenpaal
heb ik ooit als decoratiemateriaal in een bouwset gekregen en vraag mij
niet van welk merk. Gelukkig had ik er nog één over en met
een mat zwarte verflaag zag hij er realistisch uit. De naam van het diorama
"Landstrasse" is afkomstig van de straatnaam op het straatnaambord. Deze
is van Faller en heeft een likje witte verf gekregen om het meer op het
duitse origineel te laten lijken.
De straat is
natuurlijk geen straat zonder auto en vanwege het tijdperk
van de jaren '50 is het autotje een oude Herpa BMW met veel chroom en
een mooie groene kleur. Helemaal af was hij niet, want door de chroome
gril in te wassen met zwarte verf, kreeg hij toch een betere uitstraling.
De zijkant kreeg ook wat bruine verf aan de onderzijde en de details werden
met enkele tipjes verf verduidelijkt. Het interieur kreeg een nieuwe kleur,
zodat je de details beter uitkwamen. Een geamputeerd Preiser poppetje kreeg
de rol als bestuurder. Als blikvanger is op de voorbumper nog een oud duits
kenteken aangebracht die ik op de computer had vervaardigt.
De tram
De tram is
een verhaal apart en daar heb ik dan ook een apart
bouwverslag
gemaakt. Wel is misschien interessant om te vertellen dan ik de bevestiging
heb gemaakt met behulp van een grote schroef. Door aan de onderzijde een
moertje te plakken en een schroef dwars door de bodemplaat te duwen, is
er een mogelijkheid om de tram vast te zetten, maar ook los te halen en
op een gewone trambaan te plaatsen. Het diorama kan dan als wissel expositie
dienen of als foto achtergrond.
De bovenleiding
is gemaakt van 0,5mm messingdraad dat door de zijkanten van het diorama
is geboord. Op de juiste maat afgeknipt en met een wat secondelijm bevestigt
en je heb een realistische bovenleidingdraad. Wel is de veer in de pantograaf
zo gebogen, dat het de bovenleidingdraad niet doordrukt.
De achtergrond
Door de geringe diepte was een
achtergrond noodzakelijk en ik had ooit een een wolkjesachtergrond bewaard die
uit een Busch bomenset kwam. Busch heeft de binnenzijde van hun bomenverpakking
bedrukt met een landschap met een blauwe lucht en kon met wat knippen en plakken
precies in het diorama worden geplakt. Dat is altijd goedkoper dan zelf
schilderen of iets halen uit de modelbouwwinkel.
Tot slot
Het diorama
is op de verjaardag van eigenaar gewisseld en heeft een mooi plekje gekregen,
zodat hij maar vaak genoeg bewonderd kan worden. Ik ben zelf erg trots
op het resultaat en het heeft mij veel voldoening gegeven. Het idee van
een klein diorama ga ik in de toekomst nog een paar keer uitvoeren, want
het is een leuke blikvanger en een goede manier om trammodellen te presenteren.
Uiteraard is dit voor mensen zonder modelbaan een goede oplossing om toch
een stukje landschap in huis te halen, zonder de complete zolder te verbouwen.
De kosten van dit diorama, nog geen 10 euro inclusief tram.
Zie ook:
Verbouwing
"Einsiedler Brauhaus" reclame tram |