Als trouwe bezoeker van
Eurospoor is het natuurlijk een droom om ooit zelf met je eigen modelbaan daar
te staan. Nu zal dat met mijn eigen trambaan volgend jaar gaan gebeuren, maar om
vast te oefenen was ik dit jaar opnieuw aanwezig bij de Kreekse Tramdienst (KTD).
In 2007 was de Kreekse
Tramdienst voor het eerst te zien op Eurospoor, maar met andere scenery. De
nadruk van de baan lag toen meer op het rijden, dan op het uiterlijk. René
Hoppel (de maker van de baan) had bij mij thuis de achterstraat gezien met de
stadshuizen en dat moest natuurlijk ook gebouwd worden op zijn trambaan. Dit is
goed gelukt en met een behoorlijke update in de scenery was de première dit
jaar op Eurospoor. Aangezien er veel meer bij komt kijken als je met je trambaan
op een tentoonstelling staat, heb ik dit fotoverslag gemaakt. Ze ziet de afbraak
bij René thuis, het vervoer, de opbouw in de jaarbeurshallen en natuurlijk het
rijden tijdens de beurs.
Ik kijk met veel plezier terug
op 3 geslaagde dagen en de foto's laten een mooi overzicht zien voor degene die
niet naar Eurospoor geweest.
Het
afbreken van de baan hadden René en ik al in het weekend ervoor
gedaan en dan zie je pas hoeveel spullen er mee moeten. Pas op
de dag van de opbouw konden de modulebakken van de zolder naar
de auto gebracht worden, want als je huisdieren hebt kun je deze
's nachts niet in de huiskamer laten staan...
De
trambaan is precies op maat gemaakt voor zijn auto en de
achterklep kan net dicht. Op de foto's zie je al hoe afgeladen
hij is, maar het voordeel is dat je niets hoeft te huren aan
busjes. (wat bij mijn baan helaas wel het geval gaat zijn)
Hoe
voorzichtig je ook bent met het transport, er breekt altijd wel
wat af en in dit geval was het een stukje bovenleiding. In de
auto is het ter plekke gesoldeerd en dat kan je pas een
noodreparatie noemen!
Als
je in de jaarbeurs aankomt dan vind je de plek voor je baan
terug met een paar strepen op de grond. Gelukkig kan je met de
auto naar binnen en de vergemakkelijkt de opbouw aanzienlijk.
Tafels, stoelen en dranghekken kan je in de jaarbeurs hallen
lenen en zeker de hekken heb je hard nodig.
De
beurs zelf was heel geslaagd en hoeven niet te klagen voor de
aandacht die we hebben gekregen. Om wat variatie aan te brengen
in het rijden met de trams, had René een rijschema bedacht:
-
09:30 tot 11:30: Kreekse Tramdienst
- 11:30 tot 14:30: Nederlande trams
- 14:30 tot 16:00: Buitenlandse trams
- 16:00 tot 18:00: Oldtimers
Het
wagenpark van de Kreekse Tramdienst bestond uit omgespoten
Mehano Boeing trams in de zwart/oranje maatschappijkleuren.
Terwijl ze thuis goed rijden, hebben ze op de beurs heel wat
kuren vertoond. Op de zondag hebben ze zelfs nauwelijks gereden
en moesten ze plaats maken voor de Duitse trams.
De
Nederlandse trams waren voor de meeste bezoekers het
aantrekkelijkst, want het is allemaal herkenbaar. De RET citadis,
de GVB combino en de HTM TW6000 trokken veel aandacht, maar ook
de zelfbouw/ombouw modellen hadden niets te klagen. Mijn
Skiptram RET 606 heeft vele rondjes gereden en ook de Alfred
Riess PCC modellen werden gewaardeerd. Het RET Allan stel van
René werd ook goed herkend en veel bezoekers hebben gevraagd
waar ze heb konden kopen. Helaas, het is een messing kit van 30
jaar en de ontwerper is onbekend.
De
buitenlandse trams waren in de meerderheid en we hadden een
veelvoud aan moderne lagevloertrams van Halling en Hödl. De
betrouwbaarheid van deze modellen is top en ze hebben veel
gereden. Mijn Halling Saarbahn presteerde het helaas om elke
keer te ontsporen, terwijl hij dat nooit heeft gedaan in het
verleden. Zelfs 3 Lima trams hebben het braaf volgehouden, al
moet je ze niet achteruit in de remise willen rijden, want dat
is net iets teveel gevraagd.
Persoonlijk
vind ik het oldtimer uurje erg leuk, want dat zijn trammetjes
die je niet vaak ziet. Ik had een flinke lading aan Halling en
Navemo oldtimers meegenomen en ze hebben het voortreffelijk
gedaan. Boven mijn verwachting hebben ze 3 dagen vlekkeloos
gereden zonder haperen. Naast de Halling modellen, waren er ook
Kato trams aanwezig en zelfs mijn nieuwste aanwinst reed al een
kwartier na de aankoop op de baan rond. De Amerikaanse trams
waren ook herkenbaar en daar hebben we vele leuke reacties op
gehad. Zelfs onze buurman met de Amerikaanse baan was onder de
indruk van de Bachmann PeterWitt tram en daar heeft hij nog even
rond gereden.
3
dagen daar staan is wel super vermoeiend, want je praat, rijd en
wisselt trams op de baan en dat gaat zo de hele dag door. Zitten
is er niet bij en voor dat je het weet is het alweer 16:00
uur.
De
afbouw was snel gebeurd en ik heb daar weinig foto's van
gemaakt. De trambaan was in anderhalf uur afgebroken en in de
auto gezet en dat vind ik wel een record. Wel is het een chaos
in de hal, want iedereen wil zo snel mogelijk weg. Auto's,
busjes en zelfs vrachtwagens met oplegger rijden tussen de
modelbanen door en het is leuk om te zien. Voor mijzelf heb ik
geleerd dat het transport, het opbergen en opbouwen van de baan
het belangrijkste is waar je rekening mee moet houden en dat
gaat het komende jaar voor de nodige hoofdbrekens kosten.
Het
was echt zeer geslaagd en we gaan met de Kreekse Tramdienst nog
op pad en zowel in het binnen- als buitenland. Dus tot de
volgende keer!
|