Op deze pagina is de bouw
van mijn baan in dagboekvorm worden beschreven.
Elke keer wanneer ik wat gemaakt heb zal ik het hier melden en als het
interessant genoeg is vergezeld met een foto. De gebruikte technieken en
dergelijk zal ik apart beschrijven op de bekende pagina "Bouw
ervaringen".
30-08-2004
Afgelopen weekend
ben ik weer begonnen met werken aan het remise terrein. De ruimte tussen
de sporen moet worden opgevuld met klinker bestratingsplaten van Kibri.
Maar om deze op de juiste hoogte te krijgen van de railstaven moet de ruimte
onder de plasticplaten worden opgevuld met balsahoutstroken van 3mm dik.
Samen met de platen is dit 4,5mm en daardoor blijft er 0,5mm over als ruimte
voor de railstaaf. Dan raken de wielen de bestrating niet en daardoor is
de kans van ontsporingen en slechte stroomafname voor de verleden tijd.
Dit heb ik namelijk niet gedaan bij de eerste module en tot nu toe geeft
het veel problemen. Veranderen lukt niet meer, dus een goede les voor de
volgende keer.
De normale
bestrating zal niet tot de rails zelf lopen, want dat is in het echt ook
niet. Normaal gesproken zit er een rand van stenen tussen de railstaven
en de normale bestrating. Om dit na te bootsen gebruik ik de vulstukken
uit de Pola-remise, want deze hebben al het goede oppervlakstructuur en
zijn nog redelijk te buigen in de bochten en bij wissels. Een nadeel is
dat ik niet genoeg heb, maar dat ben ik al aan het regelen, anders hoor
je het nog wel. Om dit verhaaltje een beetje te verduidelijken een tekening
met wat ik bedoel:
|
Hier
zie je de vulstukken van hout, Pola en een klein beetje bestrating van
kibri. |
|
Ook
het landschap buiten de remise is opgehoogd met hout, omdat daar dezelfde
Kibriplaten gebruikt zullen worden. |
06-09-2004
Zelfs met het
mooi weer van de afgelopen dagen ben ik weer aan de slag geweest met mijn
baan. Als eerste heb ik de railstaven van een roestbruinen kleur voorzien,
met behulp van een kwast. Ik heb verf gebruikt van Tamiya met het nummer
"XF-52 Flat Earth". Deze verf is normaal op waterbasis, maar aangezien
waterachtige verf niet houd op staal, heb ik het onverdund opgebracht.
Met een kleine kwast heb ik alle railstaven geverfd die in een ballastbed
gaan komen. Met name bij de wissels goed uitkijken, want tussen de wisseltongen
mag geen verf komen. N een uurtje of 3 was het droog en toen heb ik met
een railgum de railstaven weer schoongemaakt. Proef gereden en alles functioneerde
weer als van ouds.
Verder ben
ik nog bezig met het in elkaar zetten van een Pola bouwpakket wat een hoekhuis
moet worden. De begane grond wordt voorzien van een interieur en dat is
nog vrij veel werk, daarom is hij nog steeds niet af. Hieronder vind je
de foto's ervan:
|
De
geverfde railstaven met tamiyaverf. |
|
Een
bekend hoekhuis van Pola nog in de bouw. In de etalages bevind zich een
kapper en een antiekzaak. |
27-09-2004
Ik heb mijn
plannen weer eens gewijzigd en dat heeft geresulteerd in de bouw van een
derde module. Ik ga de baan in zijn geheel afmaken en daarbij komt ook
nog eens een schaduwstation. De materialen heb ik al in huis, dus deze
zal komende maanden gereed komen.
De 3e modulebak
heb ik afgelopen weekend gebouwd, waarvan ook een foto is gemaakt. De achtergrond
staat nog in de grondverf, maar deze zal volgend weekend worden bevestigd.
Verder moet er nog een hoop worden gezaagd en getimmerd, voor dat het ergens
op gaat lijken.
De polavulstukken
zijn onderweg en zodra deze binnen zijn, kan ik ook weer aan de slag met
de remise. Tot die tijd moeten jullie het even doen met een foto van mijn
nieuwe (kale) modulebak.
Voor een
grotere weegave op de afbeelding klikken.
10-10-2004
Er is weer
een hoop gebeurt de afgelopen 2 weken. De derde module is nu voorzien van
de geplande sporen, maar zonder de keerlus. Dit was helaas niet mogelijk
met het voorhanden railmateriaal. De wissel is dit keer van Peco Setrack
(code 100), want hij ligt in de hoofdbaan op zicht. Hier moet je het natuurlijk
niet hebben dat trams blijven steken of zelfs ontsporen. Achteraf gezien
had ik deze wissels op mijn gehele baan moeten gebruiken, want het heeft
mij wel overtuigd, van prijs/kwaliteit verhouding.
Doordat de keerlus is vervallen, heb ik een schaduwstation in de bouw, waar dan
de nieuwe keerlus op komt. In plaats van één lus worden het er 3. Door dit kan
bij binnenkomst van een tram een andere vertrekken. Hierdoor komt een beetje
diversiteit is het rijbedrijf. Verder worden alle ongebruikte hoeken van het
schaduwstation gevuld met opstelsporen, want daarvan heb je nooit genoeg.
Hiernaast vind je het huidige schaduwstation en de uitgebreide versie, gepland
volgend jaar.
|
|
Dit is het uitgebreide schaduwstation met meer opstelmogelijkheden.
Verder ben ik
bezig geweest om de straten in het wegdek te laten verzinken. Doormiddel
van de directe omgeving te verhogen, krijg je straatspoor. Nu heb ik deze
methode al eens beschreven bij "Bouw
ervaringen", maar nu ga ik hem ook echt toepassen. Op de onderstaande
foto's kun je het resultaat zien van de verhogingen. De ruimte tussen het
hout en de railstaaf word uiteraard nog opgevuld met gips, maar dat volgt
later.
Als laatste
heb ik nog gewerkt aan een achtergrond voor de baan, maar daarmee heb ik
enig opschudding gezorgd onder de medebewoners in het huis. Aangezien de
baan in het midden van de zolder staat was de bevestigde achtergrond een
gigantische afscheiding geworden. Ik probeer iedereen nog te overtuigen
van het nut ervan, maar hoe het afloopt.......
07-11-2004
Na een paar
weken gevuld met andere bezigheden, ben ik weer verder gegaan met de bouw
van de baan. Intussen had Eurospoor al plaats gevonden en daar heb ik een
Vollmer stadskerk gekocht voor de derde module. Deze zit bijna in elkaar,
dus hij komt de volgende keer wel op de foto. Bij mijn lokale treinenzaak
"de Wapstad" heb ik twee pola stadshuizen gekocht en één
daarvan is zelfs al af. Op de foto's hieronder kun je hem alvast zien.
Verder heb
ik stoepplaten en klinkerplaten gekocht om de wegen aan te leggen. De tweede
module is zo goed als, voorzien van stoepen en een groot deel van de remise
is zelfs al bestraat. Het liefst had ik dit in één keer afgemaakt,
maar meer klinkerplaten hadden ze niet op voorraad. Even geduld dus. Op
de onderstaande foto's kun je een beetje zien hoe het is gevorderd en hoe
het ongeveer eruit komt te zien. Maar nog mijn excuses voor de mindere
kwaliteit foto's, het was een beetje donker op zolder.
15-11-2004
Deze week ben
ik in de weer geweest om de overige railstaven en bielzen te schilderen.
Op zich een klein klusje, alleen was mijn verf weer halverwege op. In
ieder geval is nu alles was als vrije baan komt geschilderd. Natuurlijk
moeten de verfresten weer worden verwijderd en om te controleren of het
goed is heb ik met een tram het nieuwe traject bereden. Op de foto hieronder
kun je het zien.
Ook heb ik
het perron achter de remise gemaakt en meteen getest op het buitenprofiel
van de tram. Deze test is positief verlopen en dan kan de bestrating en
verlichting erop worden aangebracht. Dit gebeurt pas na het ballasten,
anders beschadig je de boel met al het houtlijm voor het grind.
Verder is de
remise weer iets verder bestraat met de pola randen en kibri klinkerplaten.
Hier en daar moeten wat kleine gaten worden gedicht met plamuurmiddel,
maar het ziet er nu al goed uit.
Ik heb nog
een foto van één van mijn nieuwe aanwinsten, namelijk een
Weense reclametram. Er moet nog een hoop aan gebeuren om er een echt werkend
model van te maken, maar dat volgt later. Ik zal de komende tijd wel een
aparte pagina maken over deze modellen en eventuele verbouwingen. Nu kan
je alvast een foto zien waar hij met zijn moderne tegenhanger staat te
wachten op de remisebuitensporen.
|
Nieuw
en oud naast elkaar. |
|
Een
groot gedeelte aan de voorzijde is al bestraat. |
|
|
|
|
|
Proefritten
voor de halte "Domplatz" met een gereviseerde roco tram. |
|
Alle zichtbare
sporen en bielzen zijn roestbruin geschilderd. |
25-12-2004
Na een lange
onderbreking vanwege omstandigheden ben ik weer een stuk opgeschoten met
de baan. Allereerst heb ik met gips (Knauf Rotband) de rails ingegipst.
Dit is (vind ik) het meest vervelende klus van de baan, want het is moeilijk
om een perfect resultaat te krijgen. Door een foutje had ik de verkeerde
gipssoort gebruikt, waar namelijk kleine zandkorrels in zaten verwerkt.
Met gevolg dat het niet glad te schuren was. Met een schroevendraaier is
het weer verwijderd en met een nieuwe laag gips is het weer herstelt.
Gips heeft
helaas de eigenschap om iets te krimpen zodat er een kleine dip ontstaat
tussen de railstaaf en het wegdek. Met wat vloeibaar plamuurmiddel van
Albastine is dit euvel wel weer verholpen, maar het blijft toch zichtbaar.
Hieronder zijn wat foto's van het ingipsen:
|
Het
grof gieten van het gips en daarna afstrijken zodat het glad word. |
|
De
hele voorstraat is ingegipst |
|
|
|
|
|
Door een
klein denkfoutje moest er ook gips komen zonder een plankje als schot. |
|
Het vullen
van de tussenruimtes. |
Na een volle
week drogen en eindeloos bijschuren, was het dan ook eindelijk af. Door
de straten te schilderen met Heki stratenverf kreeg het gelijk een beetje
resultaat. Je zag perfect alle mislukte stukken zitten, maar het was te
laat om ze nog te repareren. De Heki verf is met een roller aangebracht
en is binnen een uur al goed droog. Door het te schuren met heel fijn schuurpapier
krijgt het zijn typische asfalt uiterlijk met veel kleurvariatie. Ik had
nog wat afwrijfsymbolen van Busch over en deze zijn gelijk aangebracht
op de voorstraat. Het ziet er meteen een stuk beter uit, al zeg ik het
zelf.
De lantarenpalen
had ik al gekocht op de "Houten" beurs en konden dan ook eindelijk geplaatst
worden. Nog niet aangesloten, want de elektra volgt later. Tijd voor het
gras. Van Woodland heb ik een aantal jaren geleden een superzak met gemixt
gras gekocht en kon gelijk worden aangebracht.
Met houtlijm
op een spatel werden de begroende delen ingesmeerd om vervolgens te worden
bestrooid met gras. Goed aandrukken en na een dag zit het vast. Daarna
de stofzuiger op zijn zachtste stand erop zetten en dan de kale plekken
weer goed opvullen. Het eindresultaat ziet er dan nog wat eentonig uit,
maar er moet dan ook nog het één en ander gebeuren.
Ondertussen
heb ik ook nog het ballast gestrooid tussen de bielzen. Ditmaal ook van
Woodland, uit zo'n superzak. Eerst werd het grind zo mooi mogelijk tussen
de bielzen verspreid, daarna word het bevochtigt met water (met een paar
druppels afwasmiddel) om de oppervlaktespanning te verlagen. Een 1 op 1
mengsel van water en houtlijm werd vervolgens erop gedruppeld en na een
dag zat het vast. Het is dan wel wat donkerder van kleur geworden en het
grind ligt niet zo perfect meer als het gestrooid was, maar het ziet er
goed uit.
Het perron
(Halte Domplatz) heeft ondertussen een rand gekregen en de zijkanten zijn
grijs geschilderd. De hekjes en de lantarenpalen en ook al aangebracht.
Langzaam begint het erop te lijken.
Het
overzicht van de baan met aangebrachte begroening en links de stadskerk
op een nog te verhogen plein.
09-01-2005
Het
schaduwstation had ik al een tijdje gereed, alleen waren er problemen met de
stevigheid en de plaatsing. Het railplan is uitgevoerd zoals op de afbeelding
hiernaast, maar nog zonder spoor 1 voor de 2 assers. De beginwissel ligt er al,
dus dit zal in de komende maanden worden aangelegd.
Als railmateriaal
is gekozen voor fleischmann modelrails, want deze zijn erg goedkoop te
krijgen op beurzen en aangezien het schaduwstation toch uiteindelijk achter
een achtergrond gaat verdwijnen, is dit niet hinderlijk zichtbaar.
Op spoor 2 en 3 is
plaats voor twee 8 assers achter elkaar, maar door het ontbreken van een
relais-schakeling zal dat nog niet voorkomen.
|
De
sporen zijn iets ruimer gelegd, zodat er tussen nog plaats is voor eventuele
schakelingen |
|
Het
is gebouwd als een klaptafel met 2 poten, want na het gebruik moet het
snel worden afgebroken. (doorgang naar de vriezer) |
|
|
|
|
|
De verbinding
is momenteel met een lijmklem, maar er wordt aan iets beters gewerkt. |
|
Nog lekker
veel ruimte over voor extra opstelsporen. |
03-04-2005
De laatste
tijd ben ik meer bezig geweest met mijn trams dan met de baan, maar er
is toch nog het één en ander gebeurd.
De tweede
module is voorzien van bovenleiding, althans de hoofdbaan. Helaas bleken
de geboorde gaten voor de paaltjes net iets te ruim te zijn, zodat ze nu
niet stevig staan. Ik zit nog te twijfelen of ik nieuwe gaten zal boren,
of de palen gewoon zal vastschroeven. Functioneel hoeft het niet te zijn,
want ik ga niet met bovenleiding rijden. Te gecompliceerd en ook zeer storingsgevoelig.
De bestrating
in de remise is ook weer een stukje verder af. De hoofdbestrating naast
de sporen is compleet en nu nog alleen de stroken tussen de railstaven.
Op rechte stukken is dit geen probleem, maar bij bogen is het flink snijden
en vijlen. De eerste wissel is op deze manier ook ingebed en zal als voorbeeld
gaan dienen voor de andere wissels. Helemaal aansluitend zal het niet worden,
want de gebruikte wissels hebben uitstekende mechanische delen. Door alles
maar in de kleur van de bestrating te schilderen, hoop ik dat het minder
zal opvallen.
Verder heb
ik de bestelde Conrad wisselmotoren binnen en de bijbehorende tuimelschakelaars.
Hiermee ga ik nog wel even experimenteren voordat ik ze definitief vastzet
onder de baan.
|
De
remise is al een stuk verder bestraat. Op spoor 4 staat mijn nieuwe Gotha
uit Dresden. |
|
Eindelijk
de eerste ingebedde wissel. Deze methode ga ik ook voor alle andere wissels
gebruiken. |
|
|
|
|
|
De bovenleiding
is gereed gekomen en de zojuist rijvaardig gemaakte Roco rijd zijn eerste
testrondjes. |
|
|
17-04-2005
Het heeft een
tijdje geduurd, maar nu eindelijk zijn mijn wissels gemotoriseerd. Zoals
ik al eerder heb geschreven, worden de wissels aangedreven door ondergrondse
Conrad wisselmotoren.
In het zakje
met onderdelen zat ook een boormal om de motor vast te schroeven. Eigenwijs
zoals ik ben, heb ik dit niet gebruikt en gekozen voor secondenlijm. Uit
ervaring weet ik dat op zijn kop twee evenwijdig gaten boren niet mijn
sterkste kant is en daarom ben ik maar met secondenlijm aan de slag gegaan.
Het voordeel hiervan is dat ik achteraf (wanneer ik zin heb) de motor als
nog met de schroefjes kan vastzetten.
Over de werking
kan ik heel kort zijn, want het is niet meer dan een hefboompje wat heen
en weer gaat. De wissel word snel met een flinke tik omgezet. Dat komt
eigelijk de bedrijfszekerheid wel ten goede. De motoren zijn nog niet aangesloten,
want daarvoor moet ik nog een schakelbord gaan maken. Dit wil ik in één
keer goed doen en dat word dan ook een project op zich.
De foto's:
|
De
wisselmotor van de bovenzijde. |
|
Het
was wel krapjes in de wisselstraat voor de remise. |
22-05-2005
De afgelopen
weken heb ik besteed aan het uitsnijden van stoepplaten om de remise te
bestraten. Doordat dit het meest vervelende werkje is van de gehele baan,
heb ik dit vaak uitgesteld. Rechte stukken snijden voor tussen de railstaven
is geen probleem, maar dan de bochten nog en niet te vergeten de wissels.
Met behulp
van zelf geknipte papieren mallen heb ik alle gebogen delen uitgesneden.
Door een vel papier op de rails te leggen en dan vervolgens met een glashamertje
tussen de railstaven te drukken, krijg je het verloop van de bocht. Vervolgens
snij of knip je dit uit en bewerk je het net zo lang totdat het feilloos
tussen de railstaven past.
Hieronder vindt
je de foto's van het resultaat en daarbij moeten ik nog even opmerken dat
de platen tussen de railstaven nog niet zijn vastgelijmd. Voor de verandering
heb ik de remise vol gezet met trams die nog niet zo vaak op deze site
hebben gestaan.
|
Een
overzicht van de bestrating in de remise. |
|
Je
kan hier goed zien dat het geheel uit heel veel losse plaatdelen bestaat. |
|
|
|
|
|
Een line-up
van de wat nieuwere modellen uit mijn verzameling. |
|
|
01-07-2005
De remisebestrating
is eindelijk van zijn grijze plastickleur afgeholpen en is nu lichtbruin
geworden. Om de structuur van de stenen goed zichtbaar te houden heb ik
het geverfd met airbrushverf met behulp van een brede kwast. Later zal
ik nog met een andere tint de stenen wat laten oplichten, zodat het geheel
nog realistischer zal worden.
Tussen de railstaven
in het normale straatspoor liggen nu ook platen, zodat de weg als geheel
doorloopt. De platen zijn al geverfd, maar dat zal nog een keer overnieuw
worden gedaan. Het was een flinke klus om de wissels van beplating te voorzien,
want dat blijft passen en meten. Maar het is gelukt.
Als je het
straatspoor van bovenaf zou bekijken, zie je de bielzen ertussen zitten
van de flexibele rails. Om dit te verdoezelen heb ik de ruimte tussen de
bielzen opgevuld met houtlijm en het geheel een grijze kleur gegeven. Persoonlijk
ziet het alweer een stuk beter uit.
De achterstraat
heeft 5 nieuwe huizen gekregen en dit maal de volledige Auhagen stadshuizenserie.
Het zijn relatief smalle huizen, maar passen helemaal binnen de rest van
de bebouwing. Op de foto kan je ze goed zien.
Tot slot ben
ik begonnen met de autowerkplaats om daar een soort binnenhof te crieëren.
Na deze zomervakantie zal ik daar mee verder gaan, maar eerst eventjes
van de zon genieten in het buitenland. In September zal ik weer aan de
baan gaan werken, dus eventjes een zomerstop. (het is ook zo warm hier
op zolder)
|
De
remiseterrein is op kleur gebracht en het straatspoor is aangelegd. Ook
zie je hier de nieuwe huizen |
|
Het
bruine kleurtje staan wel goed als bestrating. |
|
|
|
|
|
De grote
achterstraat is voorzien van wegmarkering. Op het het kale stuk asfalt
komen nog parkeerplaatsen. |
|
De werkplaats
zal volledig ommuurd worden met een mooie ingangspoort. |
03-12-2005
Na een lange
tijd ben ik weer aan de slag gegaan en dit maal met de bovenleidingpalen op de 2e module. De remise krijgt net zoals in het echt bovenleiding die
tussen portaalmasten word opgehangen in plaat van enkele palen met uitligger.
Na lang meten met stokjes en andere frutsels heb ik de ideale verloop gevonden
voor de draad en dat bepaalde de opstelling van de masten. Zoals op de
foto's te zien heb ik de masten definitief geplaatst en het is wachten
op de draad.
Ook de derde
module heb ik van enkele bovenleidingmasten voorzien en dat is van het
moderne type met de dubbele uitlegger. Mijn hofleverancier "de Wapstad"
in Rijswijk had helaas niet alles meer op voorraad en het is bij drie palen
gebleven. Maar het geeft nu al een goede indruk hoe het eruit komt te zien.
Aan de wegen
is ook gewerkt, want een groot deel van de baan is nu van wegmarkering
voorzien. Met behulp van Busch afwrijfstrepen en pijlen is de weg nu realistisch
weergegeven. Een hele planning gaat vooraf want het moet wel allemaal kloppen
qua rijbanen en richtingen.
Het plein tussen
de grote weg en de huizen in krijgt een grote boom met daarom heen allemaal
terrasjes. Een fontein met wat bankjes erbij zal het geheel completeren.
Zoals je op de foto's kan zien is dit een indruk van hoe het later eruit
komt te zien, want alle onderdelen zijn nog niet geverfd en geplakt. Samen
met oude lantarenpalen en een grote Preiser bevolking die zal plaats nemen
aan de tafeltjes, zal dit een gezellig stadsplein worden.
De huizen op
de achtergrond worden ook nog steeds uitgebreid, maar dat verloopt nog
niet zo vlotjes. Een aantal huizen op de derde module worden namelijk aangepast
vanwege de hoogte en breedte verschillen met de overige huizen op de baan.
Vooral het merkt Vollmer maakt de stadshuizen veel te klein en dat is zonde,
want het zijn mooie modellen. Door het toevoegen van extra etages en twee
dezelfde naast elkaar te zetten probeer ik er één geheel
van te maken.
|
De
nieuwe bovenleidingpalen in de remise zijn definitief vastgezet. |
|
Het
was nog een hele puzzel om het passend te maken voor de rijdraad. |
|
|
|
|
|
Ook zijn
er enkele gebouwtjes op het remise terrein bij geplaatst. |
|
Het stadsplein
met zijn grote fontein. |
|
|
|
|
|
De parasollen
zullen nog van allerlei kleuren worden voorzien. |
|
De tram
en de bus krijgen hun eigen baan om langs de halte te kunnen staan. |
|
|
|
|
|
Het achterkruispunt
waarvan de wissel nog niet helemaal is van weggewerkt. |
|
|
04-03-2006
Bij de treinenzaak
vond ik laatst in de rommelbak een set met hekjes voor een Euro. Meenemen
dacht ik, want dat komt altijd wel van pas. Rondom de trambaan is het eigelijk
wel gevaarlijk voor de bewoners van mijn stad en het kon wel een mooi hek
gebruiken. Met secondenlijm heb ik het hek vastgezet en dat was in de keerlus
wel nodig. Het plastic verwarmen om het wat buigzamer te maken had helaas
een verkeerde uitwerking en daarom heb ik maar de boel onder spanning vastgelijmd.
Tot nu toe zit het nog steeds vast.
De grote achterstraat
heeft eindelijk zijn parkeervakken gekregen, zodat de bezoekers hun auto's
kwijt konden. Om toch wat levendigheid aan te brengen heb ik om de drie
parkeerplaatsen een uitham gemaakt met daarop een grote boom. Langzaam
begint de 2e module aardig vol te raken.
|
De honden
op het speelveldje kunnen eindelijk de trambaan niet meer op. |
|
Ook de
voetgangers kunnen niet meer in de buurt van de tram komen. |
|
|
|
|
|
Nieuwe
parkeerplekken voor de winkelstraat. De eigenaar van deze shop heeft wel
een toepasselijke auto. |
|
De grote
achterstraat komt langzaam tot leven en bij de halte staat een Kato driewagentram. |
01-04-2006
Ik vond het
maar eens tijd worden om weer eens wat aan de groenvoorziening te doen
op mijn baan. In korte tijd zijn er struiken en nieuwe bomen uit de grond
gerezen. Toch oogde het wat saai, alleen groen rondom de trambaan, dus
ik ben van plan om wat spoorarbeiders aan de bielzen te laten werken voor
wat variatie. Op de foto's heb ik de Preiserpoppetjes tijdelijk neergezet
met wat rommel erom heen om te kijken hoe het staat. Het geeft toch wat
meer kleur die oranje baanwerkers en de blauwe dixi.
Om het grote
hotelgebouw aan mijn promenade wat meer uitstraling te geven, kwam ik op
het idee om zo'n echte luifel ingang te maken met een rode loper eronder.
De luifel heb ik uit styreen gemaakt en moet nog donkerrood worden geverfd.
De loper heb ik als proef uit papier geknipt, maar hij word later uit iets
anders gemaakt zodat hij er beter uitziet.
Toen ik vorige
week in mijn favoriete modelbouwwinkel "De Wapstad" kwam, stond er een
grote bak met allemaal gloednieuwe Mercedesen van Herpa, Wikking en Busch.
3,95 per stuk of 3 voor 9,50. Ik heb er gelijk 6 meegenomen, want in een Duitse stad kan je geen Mercedesen genoeg hebben.
18-09-2006
Om de haltes
duidelijk van elkaar te laten onderscheiden heb ik halteborden geplaatst.
Ze zijn naar Keuls voorbeeld, maar met een tikje fantasie erin. De rood/wit/zwart
combinatie ziet opvallend uit en ook nog eens modern. De borden zijn op
de computer getekend en op fotopapier afgedrukt. Van styreen heb ik een
frame gemaakt waar geprinte borden precies inpassen. De bedoeling is ook
nog om echte Duitse haltepalen te maken met de grote groen/gele "H" erop.
De achterstraat
is nu eindelijk grijs geschilderd en er kan begonnen worden met het plaatsen
van de stenen muren die de autowerkplaats moeten afschermen. Een beginnetje
heb ik al gemaakt, maar alles moet nog op maat worden gesneden. Het is
een lastig klusje omdat de muren precies op de overgang van de modulebakken
zitten. Dus het moet allemaal mooi aansluiten zonder hoogteverschillen.
|
Alle haltes
op de baan komen volgens dit voorbeeld eruit te zien. |
|
Hier nog
een mooi overzicht hoe de haltes zijn ingedeeld. |
|
|
|
|
|
De achterweg
is al mooi grijs, maar krijgt nog wel een vervuillingsbeurt. |
|
De autowerkplaats
krijgt een stenen muur met een grote toegangspoort. |
15-09-2007
Eindelijk beschikt mijn baan over werkende
bovenleiding, want dat was wel iets waar ik een lange tijd tegenaan zat te
hikken. Gelukkig viel het mee en het resultaat is zeer mooi te noemen. Bij het
onderdeel "Bouwervaringen" is meer over de bovenleiding te lezen.
Het voorterrein van de remise is van zijn
plasticglans afgeholpen door het te vervuilen. Ik heb de straatdelen eerst met
sterk verdunde verf ingewassen, maar dat bleek verkeert uit te pakken. De bruine
verflaag die er al onder zat begon raar te doen en het leek wel een uitlopend
schilderij. Na lang testen met andere soorten verf, kwam ik uit op Oost-Indische
inkt. Deze was behoorlijk opgedroogd in het potje en met een beetje water erbij
bleek het perfect te werken. Precies bleef het tussen de voegen zitten en het
zag er nog eens goed uit.
|
|
De grote kerk op mijn trambaan komt op een
verhoogd plein, zoals o.a. in Keulen te zien is. Nu heb ik in het verleden wel
met piepschuim een verhoging gemaakt, maar nu was het toch tijd voor het echte
werk. In een Duitse bouwmarkt heb ik 5cm dik piepschuim gekocht en precies op
maat gezaagd. De zijmuren van het plein heb ik bekleed met Faller Decoflex
arcademuren. Deze beschikken over kleine ronden bogen en de arcades in schaal N
hadden de perfecte maat. Een deel van de arcades krijgt een galerij met winkels,
dit zal leuke doorkijkjes gaan opleveren.
De trap was een grotere uitdaging, maar het is
gelukt. Met behulp van de Faller trappenset heb ik een uit 2 delen bestaande
brede trap gemaakt die de hoofdtrap naar het plein moet voorstellen. Om de trap
toch een indrukwekkender aanzicht te geven heb ik de voorzijde wat breder uit
laten lopen. De muren eromheen zijn weer uit Decoflexplaten gemaakt en zullen
later nog armleuningen krijgen.
Voor de bestrating heb ik gekozen voor grote
schuimrubberen platen van Noch. Deze hadden een mooie structuur, ze waren lekker
groot en in verhouding niet zo duur. Ze worden nog wel een keer overschilderd om
het een ouder uiterlijk te geven. Op dit moment zitten de platen nog niet vast,
want de verlichting op het plein moet nog worden aangelegd. Het plein heeft op
mijn baan wel de laagste prioriteit, want dat moet het slotstuk worden van mijn
stad. Eerst maar eens alles rondom de trambaan in orde maken.
15-04-2008
Er is weer veel gebeurd sinds
mijn laatste update van vorig jaar. Dat moet ook wel, want ik heb
mijzelf een deadline opgegeven van 31-december 2008 voor het
afmaken van de scenery. Wat is namelijk het geval, ik wil met mijn
trambaan deelnemen aan Eurospoor 2009. Dat is een langgekoesterde
wens om mijn trambaan aan het grote publiek te tonen en dan
heb ik tot de beurs nog 1 1/2 jaar de tijd. Dus dit jaar probeer
ik de gehele baan af te maken qua aankleding in in 2009 ga ik de
baan volledig digitaal maken voor het automatisch rijden via de
computer. Maar dit
jaar draait het om de aankleding en hieronder vindt je alvast de
eerste foto's van wat ik afgelopen maanden gedaan heb. Het valt
niet zo op maar er is al voor 500 euro aan Preiser poppetjes in de
baan verdwenen. Maar er worden nog zo'n 200 stuks bijgekocht, want
een drukke stad heeft immers mensen nodig. Verder heb ik een
aantal reclameborden gemaakt langs de straten en is er een bouwput
ontstaan aan de voorkant van de baan.
|
|
|
|
|
Dit grote stadshuis heeft zo'n
2 jaar nodig gehad om hem compleet te verbouwen. Wat ik namelijk gedaan heb,
is van twee bouwdozen één groot huis gemaakt. Hij is dubbel zo breed en
een etage hoger dan het origineel van Vollmer. Je kan aan het dak zien dat
het nog niet helemaal af is, maar het geeft alvast een goede indruk.
|
|
|
|
|
|
Langzaam komt er leven op de
pleinen van de stad. De eerste parasollen zijn opgezet en de cafés heb hun
terrassen geopend. Er komen nog veel meer tafels en stoelen, want het moet
hier hoogseizoen worden.
|
|
|
|
|
|
De grote boom vormt het
middelpunt van het plein en zal in de avonduren worden opgelicht doormiddel
van spots. Overdag kan de Preiser bevolking genieten van een biertje,
waarbij de tram regelmatig voorbij rijdt.
|
|
|
|
|
|
Ook de reclame heeft zijn
intrede gedaan in de stad en hier staat zo'n nieuw bord bij de remise. De
man die op de bus staat te wachten krijgt eerstdaags een echt Duits
haltebord met een gele H.
"Halte Depot,
Einsteigen bitte"
|
|
|
|
|
|
Er wordt weer aan de weg
gewerkt, want er worden nieuwe buizen gelegd. De graafmachine staat al
gereed om het gat uit te graven en tot die tijd moet de tram en het
autoverkeer de rijstrook delen.
|
|
|
|
|
|
Spitsuur in de ochtend, want
er worden met gekoppelde Stadtbahn M trams gereden. In de toekomst wil ik
een paar van dit soort combinaties laten rijden, want het ziet er altijd
imposant uit.
Oeps, het verkeersbord
rechtsonder is omgevallen.. Ik moet nog een goede oplossing vinden om ze
stevig neer te zetten.
|
|
|
|
|
|
Ook bij halte Bocklemund is
het druk, vele reizigers staan al te wachten op de tram. Hier zie je mijn
laatste Kato aanwinst rijden, in de kleurstelling van de stad Siegen. Kato's
blijven mijn favoriete trams, vanwege de detaillering en de
rijeigenschappen.
|
12-10-2008
De werkzaamheden liggen
tegenwoordig meer in de details, want de trambaan is voor zo'n 80%
gereed. Om te beginnen heb ik alle kruispunten voorzien van
stoplichten en deze zijn allemaal geschilderd, zodat de kleuren
rood/oranje/groen op elkaar zijn afgestemd. Niet dat iemand er op
let, maar dat vind ik persoonlijk een leuk detail. Jammer is dat
de stoplichten van Kibri alleen in een duur scenery setje zitten
en dat ik 5 doosjes nodig had om alle stoplichten compleet te
krijgen. Ik zit nog te denken om in de toekomst echt werkende
stoplichten te gaan gebruiken, maar of dat het ooit van
komt?
Op de Faller hekjes was ik een beetje uitgekeken en in Duitsland
zie je vaak paaltjes met kettingen ertussen. Nu bestaat dat niet
kant en klaar en ben ik opzoek gegaan naar een miniatuurketting.
Conrad had zoiets in zijn assortiment, maar dit bleek veel te grof
te zijn. Uiteindelijk ben ik bij het Duitse merk Bavaria
uitgekomen en zij boden een ketting aan met schakels van 0,2 millimeter.
1 meter lang en zelfs in de kleur zwart voor maar 3 euro. Het
ophangen van de ketting is een lastig klusje, maar het effect is
geweldig.
|
|
|
Heel veel groen is erbij gekomen
qua bomen en struiken en door de strategische plaatsing van de
bomen krijg je nu echte doorkijkjes. Ook is er voor 500 euro aan
poppetjes neergezet, maar het valt niet echt op. Zeker de drukke
straten hebben nog flink wat poppetjes nodig, maar deze schaf ik
volgend jaar aan. Vroeger schilderde ik ze zelf, maar dat is mij
nu teveel werk. Oké, het kost wel wat, maar dat ziet het er ook
mooi uit.
Ook zijn er een groot aantal
straatlantarens bijgekomen en het totaal aantal lampjes op de baan
zit ver boven de honderd. Per module komen er twee
transformatoren, ééntje voor de straatverlichting en ééntje
voor de huisverlichting. Op dit moment draait de volledige baan op
twee transformatoren van 50VA en ééntje heeft het al begeven....
Lange tijd ben ik opzoek geweest
naar een leuk elektriciteitshuisje, maar ik heb nooit iets kunnen
vinden. Van steentjesplaten heb ik er zelf ééntje gebouwd en het
voordeel is dat hij precies past op de plek waar ik hem wilde
hebben. Rondom het huisje moeten nog wat ingewikkeld ogende
elektriciteitskastjes komen en dan heb ik er weer een leuk tafereeltje
bij.
Voor de remise ben ik opzoek
gegaan naar leuke details zoals pantograven, bielzen, wielen, pallets,
containers enz. Ik wil nog graag een kabelrol, maar daar ben ik
nog niet voor geslaagd. Aan de bovenleidingmast heb ik een leuk
transformatorkasje gehangen en het ziet er ingewikkeld uit. Geen
idee waarvoor het is, maar het is een leuk detail. Tevens heb ik
ook nog zo'n afspanninginstallatie opgehangen.
|
|
|
Het grootste bouwproject is nog
steeds het kerkplein, want hier heb ik in het verleden niet zo
goed over na gedacht. Het verhoogde plein is namelijk van massief
piepschuim en daar kan je lastig lantarenpaaltjes in vastzetten.
Tevens komt er ook een winkelgalerij onder met verlichte
winkeltjes. Nu moet alles ook nog bereikbaar zijn, als er een
lampje stukgaat. Dit kost enig denkwerk, maar ik heb al een paar
ideetjes. De spots die op de kerk staan gericht zijn in de grond
verwerkt en dit geeft een erg leuk effect in het donker. Ik zit
nog te denken om een soort dimmersysteem te maken zodat ik
langzaam van dag naar nacht kan overschakelen.
Het meeste werk ik heb ik mijn
digitale testbaan gestoken en dit rijd nu zoals het moet. Ik maak
liever wat fouten in een testbaan, voordat ik mijn bestaande baan
ombouw. Hierover zal ik nog een aparte pagina maken met mijn ideeën
en ervaringen over het digitale rijden met de trams.
Op de beurs zal de baan op
ooghoogte (1.30m) komen te staan en in een echte presentatievorm
compleet afgewerkt met een frieslijst. Nu staat de baan op 1 meter
hoogte op schagen en dat betekend een nieuwe pootconstructie
ontwerpen. Tevens komt er nog een groot schaduwstation achter met
opstelruimte voor 20 trams. Volgend jaar zal het hier op zolder
nog wel een bouwput gaat worden qua houten constructies.
Wat ook nog moet gebeuren is de
bedrading onder de baan. Deze zit namelijk nog volledig los en een
groot aantal lantarenpaaltjes en huizen zijn nog niet eens
aangesloten. Ook moeten er nog een aantal stekkerverbinding komen
voor de modulebakken, ik zit te denken aan printerkabels. Een
schakelbord moet er ook nog komen, maar deze zal ik in eerste
instantie heel simpel uitvoeren. De computer neemt immers al het
schakelwerk over om de beurs.
Kortom nog genoeg te doen!
17-13-2011
De kerstmarkt staat al jaren hoog op mijn
wensenlijst en door tijdgebrek is het er nooit van gekomen om hem af te
bouwen. De tijdelijke kerstmarkt voldeed aardig, maar had moeite om de
beurzen te overleven. Ik had namelijk schuimplaten met straatrelief gebruikt,
maar dat brak erg snel af en kon niet tegen een groot aantal lijmsoorten.
Het resultaat was dat poppetjes snel omvielen en het schuim aardig
beschadigd raakte.
Tijd voor iets nieuws en dit
keer heb ik het beter aangepakt. De hele binnenkant van het
plein is verwijderd en met latjes heb ik een nieuw raamwerk
gemaakt. Hierop ligt een mdf plaat met daarop Auhagen
stoepplaten die ik grijs geverft heb. Het kerstmarkt gedeelte is
uitneembaar en hierdoor kan ik thuis gemakkelijk aan de
keukentafel aan de kerstmarkt werken. Aan de zijkant van de
kerstmarkt staat een groot pand van Vollmer die ik aangepast heb
tot een diepte van 3 centimeter. Hierdoor is de overgang naar de
achtergrond een stuk mooier.
Op de foto's zie je hier en daar poppetjes
en andere attributen staan en deze staan los om een indruk te geven hoe het
eruit komt te zien.
Op de kerstmarkt staan 24
kerststalletjes waarbij ik zelf 7 gele smd ledjes per huisje op
gesoldeerd heb. De binnenzijde van de stalletjes hebben een
interieur die bestaat uit echte foto's. Alle kerststalletjes
hebben een stekkersysteem van IC stekkers zodat ze afneembaar
zijn als ik extra details wil aanbrengen, of als er een ledjes
vervangen moet worden.
Naast de kerstmarkt zijn er ook
6 kerstbomen aanwezig. Hierin komen 35 ledjes per boom, die de
nodige sfeer moeten gaan brengen. De smd ledjes zijn afkomstig
van "Ledbaron.de"
en worden geleverd met koperlakdraad. Door ze op regelmatige
afstand met elkaar te verbinden krijg je een slinger en deze
hang je vervolgens in de boom. Qua kosten ontloopt het niet veel
met een kant en klare boom van Noch of Busch, maar de
zelfbouwvariant is wel vele malen mooier. Een foto van een boom
zal ik in het volgende verslag zetten.
14-04-2011
De
kerstmarkt maakt grote vorderingen en ik heb zojuist alle poppetjes
geplakt. Het zijn ongeveer 200 stuks, want een Duitse kerstmarkt is
altijd erg druk. Helaas maakt Preiser bijna alle poppetjes in
zomerkleding en met een beetje fantasie is het op mijn kerstmarkt erg
warm in december. De kerstbomen zijn ook af en ze branden keurig. Ik heb
ze bewust niet zo fel gezet, want anders wordt het zo’n kermis.
Volgende week ga ik met mijn baan opstap naar Blankenberge in
Belgie. Ik zal daar 3 dagen staan in het Casino op de zeedijk,
samen met 15 andere banen. Het wordt de eerste keer in Belgie
met de baan en ik ben benieuwd. Voor de Belgische bezoekers zal
ik mijn Lima GT6 “de Lijn” en de Hödl “Hermelijn” in de remise
zetten. De Brusselse Flexity zal ik nog een keer kopen maar de
prijs van 300 euro is wel erg aan de hoge kant.
28-04-2012
Eind vorig jaar heb
ik de achtergrond die enkel blauw gespoten was voorzien van wolken.
Tijdens de beurs in Luxemburg bleek dat de verf kwetsbaar was en dat
daar nog een extra laag vernis overheen moest. Nu had ik al een tijd in
de planning staan om achtergrondhuizen erop te plakken en dit klusje kon
mooi samen gebeuren. Op de trambaan van René Hoppel (Kreekse Tram Dienst)
had ik voor Rail 2012 een aantal achtergrondhuizen aangebracht en het was
direct een succes. Omdat mijn baan een stukje groter is moest er meer
afwisseling in de achtergrond komen en heb ik gekozen voor een paar flats en enkele torens. Het resultaat is geslaagd te noemen want er zit
ineens echt diepte in de baan. Er moeten nog enkele bomen tussen de
laatste rij huizen en de achtergrond geplaatst worden, maar deze zijn
helaas nog niet geleverd.
|
|
|
Merendeel van de
huizen op mijn baan zijn gemaakt uit bouwpakketten van Faller, pola,
Kibri en Vollmer. Vanuit de bouwdoos zijn deze vrij plastic achtig en
hadden dringend een verouderingsbeurt nodig. Met verdunde verf en behulp
van de airbrush zijn alle panden ineens 50 jaar ouder geworden en het
realisme is toegenomen.
Daarnaast is het opvallende paarse hoekhuis bij
de kerk vervangen door een nieuw exemplaar. Dit betreft hetzelfde pand
alleen ditmaal gespoten in echte Duitse kleuren. Uiteraard zit er weer
een volledige inrichting in van een café.
Op Intermodellbau
2012 heb
ik een groot aantal bomen gekocht die de huidige bomen voor een deel gaan
vervangen. In de loop der jaren zijn er steeds mooiere bomen uitgebracht
en dat draagt mee aan het realisme van de baan. Nieuw is ook dat er
bomen op de rand van de baan komen te staan zodat de trams achter de
bomen rijden wat een mooier gezicht is. Hieronder zie je bijvoorbeeld de
nieuwe boom voor het terras en eentje naast het nieuwe hoekpand.
|
|
|
Om de betrouwbaarheid
van het schaduwstation te verhogen heb ik de twee belangrijkste
wisselmotoren vervangen door servo’s van ESU. Deze hebben namelijk veel meer
kracht en houden de wisseltongen stevig tegen de spoorstaven. Mijn
Peco wissels geven namelijk stroom door via de wisseltongen en als deze niet
goed aansluiten staat er een groot stuk zonder stroom. Met name de
Halling oldtimers staan dan precies stroomloos in de wisselstraat.
Op Rail 2012 kwam ik bij een handelaar
ledstrips tegen die op een rol verkocht werden. Omdat de prijs onder de
10 euro per meter lag, heb ik 2 meter met een warm-witte kleur gehaald en een meter koud-witte
kleur. De ledstrips kwamen gelijk van pas, want
deze heb ik in het dak van de remise gemonteerd. Het dak
moet afneembaar blijven en hierdoor heb ik een soort sleperconstructie
gemaakt zodat in gesloten toestand een stroomverbinding ontstaat.
|
|
|
Iets was ik niet in
foto’s is uit te drukken zijn de nieuwe geluiden op mijn baan. Naast de kerkklok heb ik nu ook een klokkenspel en zijn er weer nieuwe trambellen
toegevoegd.
Voor de gene die niet naar Leverkussen of Manchester kunnen
komen, is mijn baan ook dichterbij te bezoeken, namelijk op Eurospoor in
Utrecht. De aanmelding is verstuurd en ik hoop dat ik dit jaar weer in
de Jaarbeurs te kunnen staan. De bedoeling is dat de
Kreekse Tram Dienst
van René Hoppel ook komt, zodat we daar naast elkaar kunnen staan.
07-10-2012
Eurospoor komt
steeds dichterbij en ik ben druk bezig met het de laatste
aanpassingen. Zo is de bovenleiding voor een deel vervangen, want
deze bleef niet meer goed vastzitten aan de bovenleidingpalen. Bij
de moderne palen van Sommerfeldt kan je ze niet solderen, omdat ze
chemisch zwart gemaakt waren, waardoor niets bleek plakken. Nu heeft
Sommerfeldt de palen aangepast en dit gedeelte gelukkig van messing
gelaten. 10 palen zijn nu vervangen en er hangt nieuwe bovenleiding
tussen. Deze moet alleen nog zwart geschilderd worden.
Verder zijn de
laatste huizen eindelijk van verlichting voorzien en daarvoor heb ik
veel met LEDjes gewerkt. In bijna alle winkeletalages stralen
warme-witte SMD ledjes (type 1206) die ik zelf gesoldeerd heb. Je
heb er al 100 voor 7 euro en zolang je ze niet op volle sterkte laat
branden, verbruiken ze nauwelijks stroom.
Aan de voorkant
van de trambaan is het bouwstoplichtje in bedrijf genomen en
reageert op de tram. Op het moment dat de tram aankomt rijden,
krijgt deze richting groen. Als hij door de wegversmalling is, gaat
hij weer op rood en krijgt de andere richting groen. Dit was
makkelijker dan de tram voor het stoplichtje te laten stoppen, want
dan krijg je een wachtrij met trams. Het stoplichtprintje is van het
Hongaarse TrainTronics en is bij Conrad te koop. Dit is één van de
weinige printjes, waarbij je de groenfase zelf per richting kan
beďnvloeden met een externe schakelaar.
Onder de 1e
modulebak zat een ringleiding van ijzerdraad en deze is in de loop
der jaren gaan oxideren. Zelfs zo erg dat de gesoldeerde draden
begonnen los te raken en de nieuwe draden kreeg ik niet meer vast. De
volledige module bak is daardoor opnieuw bekabeld en ditmaal met een
messing ringleiding.
Afgelopen twee
dagen heeft de baan test gereden en er zijn geen storingen
waargenomen. Er gaan 50 trams mee voor de vrijdag en op
zaterdag komen 50 andere trams te rijden. De zondag wordt een mix
van de mooiste trams van de vrijdag en de zaterdag. Op de
onderstaande afbeelding heb je een mooie doorkijk vanuit het
schaduwstation naar de stad. Voor het testrijden heb ik de
achtergrond en de huizen weggelaten. Zo kan je makkelijker zien als
er iets fout gaan. Op de bureau foto's zie je alvast de trams voor
één beursdag die schoongemaakt moeten worden.
Ik heb nog geen
indeling gehad van de deelnemers in de hal, waardoor ik nog niet
weet waar ik kom te staan. De bedoeling is dat ik een plek naast de Kreekse Tram Dienst van René Hoppel krijg, zodat we met twee
trambanen naast elkaar staan. Wel zo gezellig en voor de
tramliefhebber handig, want dan is alles onder handbereik.
Kom gerust langs
en stel alle vragen die je heb, want voorlopig wordt dit het laatste
Nederlandse optreden van mijn baan. Ik ga nog 4 jaar door met
beurzen en dat zal voor 99% in het buitenland zijn. In 2016 zal mijn
nieuwe project klaar zijn, waarmee ik weer 5 jaar op stap ga. Meer
daarover komt in 2013 als ik hiervoor een nieuwe website ga maken. (tipje
van de sluier: trams, Faller Car-System en iets wat boven een rivier
hangt)
|