> De site
- Home  
- E-mail 
- Gastenboek 
- Links  
- Logboek 
- Copyright 
> Modelbaan
- Baanplan met uitleg   
- Foto's van de baan 
-
Dagboek van de bouw 
-
Bouw ervaringen
- Technisch gedeelte
> Modeltrams
- Mijn verzameling   
- Verbouwde trams
-
Trams van Alfred Riess
> Projecten
- U-bahn   
- Diorama Landstraße
- Lima aandrijving 
> Verslagen
- Trams in Zwitserland 
- Modelspoor Dagen '04 
-
HMG tramdag '04 
- Opening tramtunnel
- Eurospoor 2008

> Overig

- Beursagenda  
- Videofragmenten
- Vraag en aanbod  
-
Wie is Mark

|  Project U-Bahn (uit 2004)  |

- Beschrijving van de U-Bahn 
- Foto's van de U-Bahn

- Station Bocklemünd 
   - De roltrappen 
   - De lift 
   - De trap 
   - Het kioskje 
   - Verdere aankleding 
   - De zij en achterwanden 
   - De constructie 
 

Beschrijving van de U-Bahn

Het plan is om onder alle toekomstige modulebakken een U-bahn te bouwen. Deze U-Bahn zal uit 5 typisch grootstedelijke stations bestaan met daartussen de verbindende tunnels en keerlussen. Om de twee modulebakken komt een station die qua stijl bij de bebouwing op de module past. Op deze U-Bahn komen uiteindelijk 3 tot 4 lijnen te rijden met zelfs een bovengrondse verbinding. Op elke lijn komt zijn eigen materieelsoort te rijden zoals in Keulen, waarop deze tunnels zijn gebaseerd.  

Op de langste lijn (de gehele baan) komen moderne stadbahn K5000 trams te rijden van Halling in dubbeltractie. Op de centrumlijn komen de Roco Düwag 8 assers te rijden en natuurlijk ook in dubbeltractie. Als laatste wil ik nog op een aparte lijn rijden met de Lima Stadbahn M trams. Om een beetje variatie te krijgen komen er vier stations met lagevloerperrons aan beide zijde en één station met een hogevloer middenperron. Dit station zal onder de eerste modulebak komen, samen met een keerlus, zodat alleen de Halling trams hier gebruik van kunnen maken. Alle andere trams krijgen een aparte keerlus zodat ze dit station niet hoeven te passeren.

Zoals het er nu uit zien zal mijn voorlopige baan bestaan uit 3 modulebakken en dus nog te klein zijn voor een heel U-bahn netwerk. Maar het éérste station dat al in aanbouw is zal zijn plekje krijgen onder de middelste bak met de remise erop. Twee wisselstraten aan beide zijdes zullen voor pendelverkeer zorgen, zodat er nog wat te zien valt binnen het station. Maar dit zijn nog plannen en daarvan is nog verder niets concreets gebouwd. Eerst de bovenbaan afmaken en daarna de U-bahn. Een schema van het pendelverkeer zal ik nog een keer maken en plaatsen bij het railplan, maar later meer hierover. 


Foto's van de U-Bahn

 

Hier zie je het gehele station dat pas voor 60% af is. Een mooie cluse-up van de Halling stadbahn K5000.
       
Beide trams staan op hun passagiers te wachten die nog geplaats moeten worden. De lift en de roltrappen zijn nog in aanbouw en zitten gedeeltelijk nog met plakband vast.
       
Een mooi overzicht van de linker zijde. Een blik op het middenperon.

 

Station Bocklemünd

Zoals je hiervoor al heeft kunnen lezen, komt er een U-bahn onder de gewone baan. Het enige wat daarvan zichtbaar zal worden, zijn natuurlijk de stations. In totaal komen er 5 stations met allemaal hun eigen uiterlijk. Helaas kan ik het station wat nu in aanbouw is nog niet onder de eerste modulebak hangen, omdat ik op dit moment nog met schagen werk. Mijn oplossing was om het station tijdelijk in een kast op mijn mijn kamer te zetten. In deze kast had ik een ruimte van 1m bij 16cm hoog, waar een mooi hoog station in past.  
Dit station zal komen onder de eerste module. Wat betekend dat het een eindstation moet worden. Hier ga ik mij niet aan houden en daarom heb ik besloten om de keerlus later buiten de baan zal laten vallen, want in het echt worden metrostations ook niet vaak als eindstation gebruikt. Station Bocklemünd zal een modern wit/zilver hoog station worden met een hoog middenperron. Het nadeel hiervan is dat alleen tweerichting materieel met een hoge vloer hier kan stoppen en daarom komt hier alleen Stadbahn materieel te rijden van Halling. 

Het station krijgt een lengte van 88 centimeter en dat is ruim genoeg om een tram in dubbeltractie te laten halteren. Aan beide zijden komen de uitgangen voor de passagiers, het zij aan de linker kant een dubbele roltrap en aan de rechterzijde een gewone trap. Natuurlijk kan een lift niet ontbreken en daarom word deze in het midden geplaatst. Op het gebied van moderne stations word eigelijk niets geproduceerd en ben je daarom op zelfbouw aangewezen. De roltrappen, lift, kiosk en de gewone trappen moesten dus zelf uit styreenplaat worden gemaakt. Dit is een behoorlijke tijdrovende klus, maar wat gelukkig niet veel geld kost. Hieronder zal ik beschrijven hoe ik deze onderdelen heb gemaakt. 

 

De roltrappen

De roltrappen heb ik gemaakt uit 0,75mm styreen, omdat dit stevig is en nog net goed snijbaar. Gelukkig hoefde ik alleen het laatste gedeelte te maken, omdat de roltrap verder de muur in verdwijnt. Toch was het nog een hele klus, omdat het uit één stuk gesneden moest worden om rare randen te voorkomen. Als eerste heb ik de trap gebruikt als maatvoering voor de steilheid van de roltrap. Deze trap is overigens van Faller uit een set trappen en hekjes (519). Hierlangs werd een lijn getrokken op een vel papier en de basisvorm werd bepaald. Verder is er nog een poppetje nodig om de hoogte van de leuningen vast te stellen. Als dat gebeurt is moet de ronding voor beneden worden gemaakt, dit heb ik met een passer gedaan. Alles moet wel ruim en geleidelijk uitzien anders staat het niet mooi.  

Nu kwam de moeilijkste klus, namelijk het uitsnijden en dit waren 4 stuks voor 2 roltrappen. Het lange stuk  gaat het beste met een stalen liniaal. Voor de ronding heb ik allemaal hapjes uitgesneden dat later met de vijl werd bijgewerkt. Wel even de andere zijkanten er tegen houden om te controleren of ze allemaal gelijk lopen. Toen dit klaar was moest er in het midden een plaat komen die de verdichte tussenruimte moet voorstellen. Dit is gemaakt met het dunste styreen, namelijk 0,3mm. Dit laat zich makkelijk buigen, maar lastig lijmen door de zeer smalle rand. De 4 zijkanten werden gespoten in de kleur zilver metalic. 
De roltrap moet net zoals in het echt onderaan in de grond zakken. Dit heb ik nagemaakt door de laatste treden smaller te vijlen en de laatste tree te maken van een dun stukje styreen. De bodemplaat moet vervolgens worden ingekrast met de groeven van de roosterplaten zoals in het echt. Dit laat zich het gemakkelijkst doen met een acryl mesje van Tamiya. Dit mesje kan kleine en grote groeven uit styreen snijden en is verkrijgbaar voor ongeveer 9 euro. Reuze handig en als je hem eens geprobeerd hebt wil je hem niet meer kwijt. 
Als laatste zijn de tredes in een grijze kleur gespoten om het een realistischere kleur te geven. Het moeilijkste heb ik natuurlijk voor het laatst bewaard en dat zijn de zwarte banden over de zijkanten. Deze zijn gemaakt van lange strips styreen van Evergreen. Eerst heb ik ze zwart geverfd en vervolgens met een aansteker verwarmd zodat het goed te buigen was. De band heb ik met secondenlijm vastgeplakt, aangezien de strips toch erg veerkrachtig waren. Het resultaat is goed en hij is klaar om geplaatst te worden. 
 

De zijkanten en het middendeel nog voor de plaatsing van de trap ertussen. De doorsnee van de roltap waarvan de buitendelen nog niet zijn geplaatst.

Wordt vervolgd

De lift

 
De lift moest een moderne doorzichtige lift worden als blikvanger op het perron. Ik heb er lang over nagedacht en kwam met het idee om vier L profielen te gebruiken met daartussen doorzichtig plastic. De profielen zijn van dun plastic en het glas is een speciaal soort plaat van "Makroform" (verkrijbaar bij de betere modelbouwinkels), wat er glashelder uitziet. Hiervoor heb ik de dikte 0,75 gekozen, maar in de toekomst ga ik toch een dunnere variant gebruiken om dat het veel te dik is om te snijden. De plaat was achteraf gezien ook te dik want ik kon er maar 1 zijkant in een profiel verbergen, dus de andere zijde moest van het standaard huisjesplak plastic voorzien. Dit leverde overgens een zeer onstabiele constructie op. 
Maar goed, wanneer tussen 2 profielen het plastic plaat zit, komen er dunne strookjes styreen op om dwarsverbindingen voor te stellen, dit gebeurt bij drie zijkanten. Onderaan moet er aan één  zijde een liftdeur komen. Deze werd verdiept gemaakt om het een realistischer aanzicht te geven. Vervolgens moeten de drie zijden aan elkaar worden geplakt om te meten hoe groot de binnenlift moet zijn. Hierover kan ik nog niets meedelen omdat ik dat nog moet maken. Verder is de lift nog lang niet af, er moet nog een goede kabine ingebouwd worden en natuurlijk de nodige kabels. 

Wordt vervolgd

De trap

Deze is het simpelst van alle drie. Eerst de hellinghoek van de Fallertrap bepalen en een voorbeeld op papier tekenen. Bij het eerste trapstuk wordt de steunmuur dicht gemaakt om daarin een zogenaamd bezemhokje te plaatsen. Dit kan makkelijk worden nagebootst met een ingekraste styreenplaat (zie afbeelding). Dan moet je de zelfde muur in spiegelbeeld maken voor de andere zijde. 
Vervolgens word er voor het open deel twee stroken styreen onder een hoek van 45 graden afgevijld. Deze worden de schuine delen die een dikke onderbouw voor de trap moeten voorstellen. Als deze vast zijn gelijmd moet de onderkant met een plaatje styreen worden dicht gemaakt. Natuurlijk moet je wel van tevoren de inkepingen maken, wat ik zelf over het hoofd zag.  
Nu de trap af is, moeten de leuningen gemaakt worden. Dit zijn gewoon de bijgeleverde leuningen van Faller. Ik heb ze op maat gesneden en weer aan elkaar geplakt, wat wel een klus was, omdat ze steeds uit elkaar vielen. Toen het eenmaal vastzat is het met zilveren Revell verf geschilderd en ik moet zeggen dat het zeer geslaagd is. Wat nu nog moet gebeuren is de trap zelf een kleurtje geven, maar dat komt nog. Ook komt er nog hoogglans vernis over om het goed te laten glimmen.  

Wordt vervolgd

Het kioskje

Deze moet nog gebouwd worden en daar komt later een update over als het iets verder gevorderd is. 

Wordt vervolgd

Verdere aankleding

Voor de aankleding van het perron gebruik ik standaard accessoires van Faller en Kibri. Kibri heeft een bouwdoos met daarin onderdelen voor een modern treinstation, met o.a. een wachthuisje, kaartjesautomaten, reclameborden, bankjes enz. Faller had een bouwdoos met prachtige elektronische infomatieborden voor op het perron. Deze waren helaas in de DB kleuren en moesten daarom worden overgespoten in het zilver. Alleen de bijbehorende stickers kloppen niet, omdat spoor 1 ontbreekt en je kan geen 2 palen met de zelfde  
bestemming maken.  
Verder moest er nog wat aan verandert worden omdat ik losstaande borden wilde hebben omdat het peron erg breed is (11cm). Hiervoor moest er aan beide palen een zijarm worden afgesneden en opnieuw worden bevestigd aan een andere paal. Hiervoor werden de perrondeel borden gesloopt (ze hadden namelijk het zelfde voetje.) Toen dit eenmaal gebeurd, was moesten ze nog wat in lengte worden ingekort voor een goede tramhoogte. Deze palen ga ik overigens ook bovengronds gebruiken. Op zich is het erg duur, want je koopt een bouwdoos van 14 euro voor 4 borden, maar het kan niet anders.  

Alles op het perron is zilver gespoten om het een mooie eenheid te geven. Om het een beetje accent te geven hebben sommige onderdelen een zwarte rand gekregen. Als de aankleding af is zal het peron worden bevolkt met Preiser poppetjes. 

O ja, om het perron zelf een mooi uiterlijk te geven wordt er een motief op gespoten in een soort blokvorm. Als dat af is komt er hoogglans vernis over om het mooi te laten glimmen. 

Wordt vervolgd

De zij- en achterwanden

De achterwand was de grootste uitdaging van het hele station, omdat het bepalend is voor het type station. Het station moest een zeer modern uiterlijk hebben, ruim, licht en vooral wit. Een paar keer per jaar kom ik in Keulen en daar had ik al een hoop ideeën opgedaan voor het station, maar de kaft van de Fleischmann kataloges H0 van 2002/2003 was doorslaggevend. Vele zilverere constructie's en witte kiosken, samen met een geblokte vloer was wat ik wilde. Nu de Fleischmann kataloges alleen een grote hal afbeelde moest ikKlik voor een vergrotingzelf een ontwerp maken van de achterkant. Het idee was op grote zilvere vlakken met witte platen. Uiteindelijk zijn het drie driehoeken geworden met onderaan een dubbele zilvere streep. Omdat het realistisch moest overkomen heb ik echt metaal gebruikt voor deze figuren. Dit was een helse klus, omdat het zich zeer lastig laat bewerken, laat staan een mooi figuur uit zagen. Na vele mislukte pogingen heb ik losse platen op de achtergrondsplaat geplakt en de overige delen opgevuld met styreenplaat. Nu moest de vorm uit plaat die er overheen komt te liggen worden gehaald. Toen deze vorm eruit was heb ik met het acrylmesje de groeven uitgesneden, zodat het op losse platen leek en dit is zelfs uitstekend gelukt. Het enige wat ik nog moet doen is als alles af is met hoogglans vernis spuiten, zodat het een glimmend uiterlijk krijgt. 
De zijwanden zijn met hetzelfde motief als de achterwand gemaakt, zodat het als een geheel doorloopt. De trap is met dezelfde stijl gemaakt en moet in deze wand verdwijnen. Omdat ik het nogal kaal vond, dat gat in de muur, heb ik een constructie boven de ingang gemaakt die het de vlakke wand een beetje breekt. Het krijgt daardoor ook iets meer diepte. Wat er nog aan moet gebeuren is de afwerking in de gang en de borden "uitgang" boven de trap. 
  

 

Wordt vervolgd

De constructie

Het basismateriaal van alles is hout, simpelweg omdat ik daar veel van in huis heb. De basisplaat is een geperste spaanplaat plaat van 12mm. De achter- en zijwanden zijn van 4mm MDF en het perron is 9mm Multiplex, over van de bouw van een modulebak. Op het perron ligt een styreenplaat van 1,5mm, dik genoeg voor het zicht, en nog net snijbaar. De zijkanten van het perron is bedekt met een strook styreen met daarop vertikaal geplakte strips voor een perron uiterlijk. 
De onderplaat is met een roller grijs geverft met talens "decofin" verf. Daarover zijn twee Roco flexrailsen in de betonuitvoering gelegd en met houtlijm vastgezet. Uiteindelijk krijgt het station een dak van styreen wat op zijn plek wordt gehouden door een balkenconstuctie ook van styreen. Hiertussen zal de verlichting worden aangebracht. Later meer hierover en de foto's ervan komen nog. 

Wordt vervolgd

 

- Terug naar boven 
-
Terug naar de startpagina