-
Beschrijving
van de U-Bahn
-
Foto's
van de U-Bahn
-
Station
Bocklemünd
-
De roltrappen
-
De lift
-
De trap
-
Het kioskje
-
Verdere aankleding
-
De zij en achterwanden
-
De constructie
Beschrijving
van de U-Bahn |
Het plan is
om onder alle toekomstige modulebakken een U-bahn te bouwen. Deze U-Bahn
zal uit 5 typisch grootstedelijke stations bestaan met daartussen de verbindende
tunnels en keerlussen. Om de twee modulebakken komt een station die qua
stijl bij de bebouwing op de module past. Op deze U-Bahn komen uiteindelijk
3 tot 4 lijnen te rijden met zelfs een bovengrondse verbinding. Op elke
lijn komt zijn eigen materieelsoort te rijden zoals in Keulen, waarop deze
tunnels zijn gebaseerd.
Op de langste
lijn (de gehele baan) komen moderne stadbahn K5000 trams te rijden van
Halling in dubbeltractie. Op de centrumlijn komen de Roco Düwag 8
assers te rijden en natuurlijk ook in dubbeltractie. Als laatste wil ik
nog op een aparte lijn rijden met de Lima Stadbahn M trams. Om een beetje
variatie te krijgen komen er vier stations met lagevloerperrons aan beide
zijde en één station met een hogevloer middenperron. Dit
station zal onder de eerste modulebak komen, samen met een keerlus, zodat
alleen de Halling trams hier gebruik van kunnen maken. Alle andere trams
krijgen een aparte keerlus zodat ze dit station niet hoeven te passeren.
Zoals het er
nu uit zien zal mijn voorlopige baan bestaan uit 3 modulebakken en dus
nog te klein zijn voor een heel U-bahn netwerk. Maar het éérste
station dat al in aanbouw is zal zijn plekje krijgen onder de middelste
bak met de remise erop. Twee wisselstraten aan beide zijdes zullen voor
pendelverkeer zorgen, zodat er nog wat te zien valt binnen het station.
Maar dit zijn nog plannen en daarvan is nog verder niets concreets gebouwd.
Eerst de bovenbaan afmaken en daarna de U-bahn. Een schema van het pendelverkeer
zal ik nog een keer maken en plaatsen bij het railplan, maar later meer
hierover.
|
Hier
zie je het gehele station dat pas voor 60% af is. |
|
Een
mooie cluse-up van de Halling stadbahn K5000. |
|
|
|
|
|
Beide
trams staan op hun passagiers te wachten die nog geplaats moeten worden. |
|
De
lift en de roltrappen zijn nog in aanbouw en zitten gedeeltelijk nog met
plakband vast. |
|
|
|
|
|
Een
mooi overzicht van de linker zijde. |
|
Een
blik op het middenperon. |
Zoals je hiervoor
al heeft kunnen lezen,
komt er een U-bahn onder de gewone baan. Het enige wat daarvan zichtbaar
zal worden, zijn natuurlijk de stations. In totaal komen er 5 stations
met allemaal hun eigen uiterlijk. Helaas kan ik het station wat nu in aanbouw
is nog niet onder de eerste modulebak hangen, omdat ik op dit moment nog
met schagen werk. Mijn oplossing was om het station tijdelijk in een kast
op mijn mijn kamer te zetten. In deze kast had ik een ruimte van 1m bij
16cm hoog, waar een mooi hoog station in past.
Dit station
zal komen onder de eerste module. Wat betekend dat het een eindstation
moet worden. Hier ga ik mij niet aan houden en daarom heb ik besloten om
de keerlus later buiten de baan zal laten vallen, want in het echt worden
metrostations ook niet vaak als eindstation gebruikt. Station Bocklemünd
zal een modern wit/zilver hoog station worden met een hoog middenperron.
Het nadeel hiervan is dat alleen tweerichting materieel met een hoge vloer
hier kan stoppen en daarom komt hier alleen Stadbahn materieel te rijden
van Halling.
Het station
krijgt een lengte van 88 centimeter en dat is ruim genoeg om een tram in
dubbeltractie te laten halteren. Aan beide zijden komen de uitgangen voor
de passagiers, het zij aan de linker kant een dubbele roltrap en aan de
rechterzijde een gewone trap. Natuurlijk kan een lift niet ontbreken en
daarom word deze in het midden geplaatst. Op het gebied van moderne stations
word eigelijk niets geproduceerd en ben je daarom op zelfbouw aangewezen.
De roltrappen, lift, kiosk en de gewone trappen moesten dus zelf uit styreenplaat
worden gemaakt. Dit is een behoorlijke tijdrovende klus, maar wat gelukkig
niet veel geld kost. Hieronder zal ik beschrijven hoe ik deze onderdelen
heb gemaakt.
De roltrappen
heb ik gemaakt uit 0,75mm styreen, omdat dit stevig is en nog net goed
snijbaar. Gelukkig hoefde ik alleen het laatste gedeelte te maken, omdat
de roltrap verder de muur in verdwijnt. Toch was het nog een hele klus,
omdat het uit één stuk gesneden moest worden om rare randen
te voorkomen. Als eerste heb ik de trap gebruikt als maatvoering voor de
steilheid van de roltrap. Deze trap is overigens van Faller uit een set
trappen en hekjes (519). Hierlangs werd een lijn getrokken op een vel papier
en de basisvorm werd bepaald. Verder is er nog een poppetje nodig om de
hoogte van de leuningen vast te stellen. Als dat gebeurt is moet de ronding
voor beneden worden gemaakt, dit heb ik met een passer gedaan. Alles moet
wel ruim en geleidelijk uitzien anders staat het niet mooi.
Nu kwam de moeilijkste
klus, namelijk het uitsnijden en dit waren 4 stuks voor 2 roltrappen. Het
lange stuk gaat het beste met een stalen liniaal. Voor de ronding
heb ik allemaal hapjes uitgesneden dat later met de vijl werd bijgewerkt.
Wel even de andere zijkanten er tegen houden om te controleren of ze allemaal
gelijk lopen. Toen dit klaar was moest er in het midden een plaat komen
die de verdichte tussenruimte moet voorstellen. Dit is gemaakt met het
dunste styreen, namelijk 0,3mm. Dit laat zich makkelijk buigen, maar lastig
lijmen door de zeer smalle rand. De 4 zijkanten werden gespoten in de kleur
zilver metalic.
De roltrap
moet net zoals in het echt onderaan in de grond zakken. Dit heb ik nagemaakt
door de laatste treden smaller te vijlen en de laatste tree te maken van
een dun stukje styreen. De bodemplaat moet vervolgens worden ingekrast
met de groeven van de roosterplaten zoals in het echt. Dit laat zich het
gemakkelijkst doen met een acryl mesje van Tamiya. Dit mesje kan kleine
en grote groeven uit styreen snijden en is verkrijgbaar voor ongeveer 9
euro. Reuze handig en als je hem eens geprobeerd hebt wil je hem niet meer
kwijt.
Als laatste
zijn de tredes in een grijze kleur gespoten om het een realistischere kleur
te geven. Het moeilijkste heb ik natuurlijk voor het laatst bewaard en
dat zijn de zwarte banden over de zijkanten. Deze zijn gemaakt van lange
strips styreen van Evergreen. Eerst heb ik ze zwart geverfd en vervolgens
met een aansteker verwarmd zodat het goed te buigen was. De band heb ik
met secondenlijm vastgeplakt, aangezien de strips toch erg veerkrachtig
waren. Het resultaat is goed en hij is klaar om geplaatst te worden.
|
De zijkanten
en het middendeel nog voor de plaatsing van de trap ertussen. |
|
De doorsnee
van de roltap waarvan de buitendelen nog niet zijn geplaatst. |
Wordt
vervolgd
De
lift moest een moderne doorzichtige lift worden als blikvanger op het perron.
Ik heb er lang over nagedacht en kwam met het idee om vier L profielen
te gebruiken met daartussen doorzichtig plastic. De profielen zijn van
dun plastic en het glas is een speciaal soort plaat van "Makroform" (verkrijbaar
bij de betere modelbouwinkels), wat er glashelder uitziet. Hiervoor heb
ik de dikte 0,75 gekozen, maar in de toekomst ga ik toch een dunnere variant
gebruiken om dat het veel te dik is om te snijden. De plaat was achteraf
gezien ook te dik want ik kon er maar 1 zijkant in een profiel verbergen,
dus de andere zijde moest van het standaard huisjesplak plastic voorzien.
Dit leverde overgens een zeer onstabiele constructie op.
Maar goed,
wanneer tussen 2 profielen het plastic plaat zit, komen er dunne strookjes
styreen op om dwarsverbindingen voor te stellen, dit gebeurt bij drie zijkanten.
Onderaan moet er aan één zijde een liftdeur komen.
Deze werd verdiept gemaakt om het een realistischer aanzicht te geven.
Vervolgens moeten de drie zijden aan elkaar worden geplakt om te meten
hoe groot de binnenlift moet zijn. Hierover kan ik nog niets meedelen omdat
ik dat nog moet maken. Verder is de lift nog lang niet af, er moet nog
een goede kabine ingebouwd worden en natuurlijk de nodige kabels.
Wordt
vervolgd
Deze
is het simpelst van alle drie. Eerst de hellinghoek van de Fallertrap bepalen
en een voorbeeld op papier tekenen. Bij het eerste trapstuk wordt de steunmuur
dicht gemaakt om daarin een zogenaamd bezemhokje te plaatsen. Dit kan makkelijk
worden nagebootst met een ingekraste styreenplaat (zie afbeelding). Dan
moet je de zelfde muur in spiegelbeeld maken voor de andere zijde.
Vervolgens
word er voor het open deel twee stroken styreen onder een hoek van 45 graden
afgevijld. Deze worden de schuine delen die een dikke onderbouw voor de
trap moeten voorstellen. Als deze vast zijn gelijmd moet de onderkant met
een plaatje styreen worden dicht gemaakt. Natuurlijk moet je wel van tevoren
de inkepingen maken, wat ik zelf over het hoofd zag.
Nu
de trap af is, moeten de leuningen gemaakt worden. Dit zijn gewoon de
bijgeleverde leuningen van Faller. Ik heb ze op maat gesneden en weer aan elkaar
geplakt, wat wel een klus was, omdat ze steeds uit elkaar vielen. Toen het
eenmaal vastzat is het met zilveren Revell verf geschilderd en ik moet zeggen
dat het zeer geslaagd is. Wat nu nog moet gebeuren is de trap zelf een kleurtje
geven, maar dat komt nog. Ook komt er nog hoogglans vernis over om het goed te
laten glimmen.
Wordt
vervolgd
Deze moet
nog gebouwd worden en daar komt later een update over als het iets
verder gevorderd is.
Wordt
vervolgd
Voor de aankleding
van het perron gebruik ik standaard accessoires van Faller en Kibri. Kibri
heeft een bouwdoos met daarin onderdelen voor een modern treinstation,
met o.a. een wachthuisje, kaartjesautomaten, reclameborden, bankjes enz.
Faller had een bouwdoos met prachtige elektronische infomatieborden voor
op het perron. Deze waren helaas in de DB kleuren en moesten daarom worden
overgespoten in het zilver. Alleen de bijbehorende stickers kloppen niet,
omdat spoor 1 ontbreekt en je kan geen 2 palen met de zelfde
bestemming maken.
Verder moest
er nog wat aan verandert worden omdat ik losstaande borden wilde hebben
omdat het peron erg breed is (11cm). Hiervoor moest er aan beide palen
een zijarm worden afgesneden en opnieuw worden bevestigd aan een andere
paal. Hiervoor werden de perrondeel borden gesloopt (ze hadden namelijk
het zelfde voetje.) Toen dit eenmaal gebeurd, was moesten ze nog wat in
lengte worden ingekort voor een goede tramhoogte. Deze palen ga ik overigens
ook bovengronds gebruiken. Op zich is het erg duur, want je koopt een bouwdoos
van 14 euro voor 4 borden, maar het kan niet anders.
Alles op het
perron is zilver gespoten om het een mooie eenheid te geven. Om het een
beetje accent te geven hebben sommige onderdelen een zwarte rand gekregen.
Als de aankleding af is zal het peron worden bevolkt met Preiser poppetjes.
O ja, om het
perron zelf een mooi uiterlijk te geven wordt er een motief op gespoten
in een soort blokvorm. Als dat af is komt er hoogglans vernis over om het
mooi te laten glimmen.
Wordt
vervolgd
De achterwand
was de grootste uitdaging van het hele station, omdat het bepalend is voor
het type station. Het station moest een zeer modern uiterlijk hebben, ruim,
licht en vooral wit. Een paar keer per jaar kom ik in Keulen en daar had
ik al een hoop ideeën opgedaan voor het station, maar de kaft van
de Fleischmann kataloges H0 van 2002/2003 was doorslaggevend. Vele zilverere
constructie's en witte kiosken, samen met een geblokte vloer was wat ik
wilde. Nu de Fleischmann kataloges alleen een grote hal afbeelde moest
ikzelf
een ontwerp maken van de achterkant. Het idee was op grote zilvere vlakken
met witte platen. Uiteindelijk zijn het drie driehoeken geworden met onderaan
een dubbele zilvere streep. Omdat het realistisch moest overkomen heb ik
echt metaal gebruikt voor deze figuren. Dit was een helse klus, omdat het
zich zeer lastig laat bewerken, laat staan een mooi figuur uit zagen. Na
vele mislukte pogingen heb ik losse platen op de achtergrondsplaat geplakt
en de overige delen opgevuld met styreenplaat. Nu moest de vorm uit plaat
die er overheen komt te liggen worden gehaald. Toen deze vorm eruit was
heb ik met het acrylmesje de groeven uitgesneden, zodat het op losse platen
leek en dit is zelfs uitstekend gelukt. Het enige wat ik nog moet doen
is als alles af is met hoogglans vernis spuiten, zodat het een glimmend
uiterlijk krijgt.
De zijwanden
zijn met hetzelfde motief als de achterwand gemaakt, zodat het als een
geheel doorloopt. De trap is met dezelfde stijl gemaakt en moet in deze
wand verdwijnen. Omdat ik het nogal kaal vond, dat gat in de muur, heb
ik een constructie boven de ingang gemaakt die het de vlakke wand een beetje
breekt. Het krijgt daardoor ook iets meer diepte. Wat er nog aan moet gebeuren
is de afwerking in de gang en de borden "uitgang" boven de trap.
Wordt
vervolgd
Het basismateriaal
van alles is hout, simpelweg omdat ik daar veel van in huis heb. De basisplaat
is een geperste spaanplaat plaat van 12mm. De achter- en zijwanden zijn
van 4mm MDF en het perron is 9mm Multiplex, over van de bouw van een modulebak.
Op het perron ligt een styreenplaat van 1,5mm, dik genoeg voor het zicht,
en nog net snijbaar. De zijkanten van het perron is bedekt met een strook
styreen met daarop vertikaal geplakte strips voor een perron uiterlijk.
De onderplaat
is met een roller grijs geverft met talens "decofin" verf. Daarover zijn
twee Roco flexrailsen in de betonuitvoering gelegd en met houtlijm vastgezet.
Uiteindelijk krijgt het station een dak van styreen wat op zijn plek wordt
gehouden door een balkenconstuctie ook van styreen. Hiertussen zal de verlichting
worden aangebracht. Later meer hierover en de foto's ervan komen nog.
Wordt
vervolgd
|