2 jaar geleden heb ik in
Duitsland op een rommelmarkt een bekend reclametrammetje gekocht voor één euro
met het doel om het ooit te gaan verbouwen naar een echt trammodel. Doordat ik
een cadeautje nodig had voor een verjaardag van een tramvriend, leek mij het een
goed idee om het oude idee maar eens te realiseren. Van het bijbehorende diorama
vind je ook een
verslag op deze site
Het model
Het trammodel is afkomstig uit
de Brauhausserie van de Duitse bierbrouwer Einsiedler. Zij brengen 5 trams als
reclamemodellen uit die een afspiegeling moeten voorstellen van de verschillende
generaties trams in Oost-Duitsland. Naar mijn mening zijn het meer karikaturen,
maar wel heel erg herkenbaar. De tram die ik onder handen heb genomen is de 3e
uit de reeks en is nog steeds verkrijgbaar bij de brouwerij of via
internetveillingen. De prijs van dit model ligt tussen de 1 en 5 euro. Koopje
dus. |
|
Het model is qua proporties
duidelijk een tram uit de jaren '20, maar is groter dan schaal H0. Dit word nog
eens benadrukt doordat hij wat te hoog op zijn wielen staat. Tevens zijn de
plastic wielen op 9mm H0e/N breedtemaat en dit moet natuurlijk worden aangepast.
De voorzijde
Gelukkig is het model makkelijk
uit elkaar te halen en blijft het via kliksystemen goed aan elkaar zitten, dus
lastige schroefverbindingen zijn niet aanwezig.
Om te beginnen heb ik de
spijlen in de vooruit verwijderd, zodat de bestuurder weer zicht heeft op de
baan. De uitstekende lamp achtige gevallen schuin boven de vooruit zijn tevens
verwijderd. Aan de voorzijde is een wisselsteller meegegoten en deze dient ook
verwijderd te worden. Na alle naden te hebben weggescheurd blijft er een egale
voorzijde over die wel wat detaillering kan gebruiken.
Op het dak zit een soort
ouderwetse duikhelm dat een lamp moet voorstellen, maar door deze doormidden te
zagen, krijg je een echte tramkoplamp op schaal. Deze lamp word op de voorzijde
geplakt in het midden onder het raam. Onder deze koplamp is met verf 2 kleine
lampjes aangebracht die de achterverlichting moet voorstellen.
Van mijn Kato trams heb
ik altijd wel wat onderdeeltjes over en zo ook de remslangen aan de voorzijde.
Door 2 gaatjes te boren en de remslangen hier in te steken, krijg je een echte
oude tramvoorzijde.
|
|
De zijkant
Het model is kenmerkend
door zijn afgeronde
ramen en het leek mij een leuk idee om er vierkante ramen van te maken. Door de
hoeken uit te vijlen met een kleine vijl, krijg je al snel resultaat. Naast de
deuren heb ik richtingaanwijzers aangebracht die afkomstig zijn uit een set die
meegeleverd word bij de Weense souveniermodellen.
De deuren lieten een kale indruk
achter en hebben deurkrukken gekregen uit een Kato set. Nu de reizigers hoog
moeten klimmen in dit soort trams, heb ik van 0,3mm messingdraad grijpstangen
gemaakt en deze in de voorgeboorde gaten gelijmd. Het resultaat is mooi, maar
dit klusje doe ik geen tweede keer meer.
Het dak
Het
dak ziet er uit zichzelf goed uit door de grote lichtkoepel, maar is wel kaal te
noemen. Aangezien ik niet zo veel verstand heb van wat er op een dak van een
oude tram moet bevinden heb ik dit maar kaal gelaten. Wel heb ik de
weerstandskasten (of wat het mag ook zijn) doormidden gezaagd om het wat
interessanter uit te laten zien. Nu de duikhelm koplamp op het dak was
verwijderd heb ik een stukje vierkant styreen op het ontstane gat gelijmd wat
een apparaatkast moet voorstellen. Een Sommerfeldtbeugel schaarbeugel
completeert het geheel.
De onderkant
Op dit onderdeel was bij dit
goedkope model nog eens extra bezuinigd, want dit was een stuk fantasie. Het
leek wel ergens op, maar qua maatvoering onbruikbaar. Ik heb het in de breedte
doorgezaagd om het lager te krijgen en met stukjes styreen opgefleurd zodat er
een tramachtig geheel ontstond. De breedte van H0e/N werd gecorrigeerd naar
schaal H0 en nieuwe wielen namen plaats. Ik heb extra rekening gehouden om de
wielen vrij te laten draaien, mocht het ooit om een modelbaan terecht komen.
Aangezien het model hoog op zijn poten stond, kwamen de wielen oorspronkelijk
niet door de kap omhoog. De verlaging heeft gezorgd dat ik met mijn dremel
uitsparingen heb moeten maken om de wielen alsnog vrij en soepel te kunnen laten
draaien.
De onderzijde is gecompleteerd
met baanruimers en koppelingen afkomstig van alweer de Weense
souveniermodellenset.
Het interieur
Wat het originele
interieur moest voorstellen,
heb ik geen idee van, maar dat was weer een uitdaging voor mij erbij. In plaats
van complete zelfbouw heb ik teruggegrepen naar onderdelen van een Prefo Lowa
ET54 bouwset. Er werd een nieuwe bodemplaat gemaakt met daarop een
bedieningskast voor de bestuurder, balkondeuren en een compleet interieur. Alles
kreeg een behandeling met verf en een bestuurder op het eerste balkom maakt de
tram af. Door de zeer heldere originele beglazing is elk detail te zien en moest
het wel keurig uitzien.
Verven en spuiten
Aangezien de tram fantasiemodel
zou worden, kon ik zelf de kleuren verzinnen. De tram is in een lichte
crèmekleur gespoten met een groene sierlijn, wat veel voorkwam in de jaren '50.
Het dak heb ik geheel donkergroen gespoten, want dat vond ik toch wat origineler
als de grijze kleur. Achteraf gezien was het een goede keuze, want het staat wel
heel mooi. Het onderstel is grijs gehouden met een gemengde kleur van Humbroll.
Wel heeft het een iets te blauwe ondertint, maar dat is te wijten aan de de
kleur Navy Grey, die ik als basis heb gebruikt. Al met al ziet het gehele
kleurenschema er geslaagd uit en voor de toekomst is deze kleur een mooi
alternatief voor andere ombouwprojecten uit bijvoorbeeld de Weense modellen.
Om het model echt af te maken
moeten er ook opschriften op komen. Dit was enigszins problematisch, want ik heb
niet veel aan transfers in huis. De wagennummers zijn afkomstig uit een
limasetje, de grote lijnfilmnummers komen af van een onbekende opschriftenset,
die na al die jaren in de kast liggen toch niet zo goed meer bleven plakken. Het
model heeft wel 8 nieuwe lijnnummers gehad en het laatste paar bleef gelukkig
zitten. Wel jammer is dat mijn gehele voorraad nu op is. Het onbekende stadslogo
en de opschrift "Strassenbahn Mannheim-Lüdwighafen is ook afkomstig uit het
hetzelfde setje.
Een laag glansvernis uit
een Duitse bouwmarktspuitbus, zorgt ervoor dat alles een mooie beschermlaag
heeft en dat het model ook realistisch uit ziet.
Tot slot
Ik kan echt iedereen aanraden
als je een apart model wil hebben, om deze "Einsiedler Brauhaus" tram te gaan
verbouwen. Het kost werkelijk niets en je heb met weinig moeite een nieuw model.
Dedetailleringsgraad kan je zelf bepalen en een motor in zetten behoord
natuurlijk ook tot de mogelijkheden (tip: gebruik een Weense K onderstel met
Halling motor). Ook als eerste ombouwproject is dit model zeker aan te
raden.
Ik heb er een hoop plezier aan
de tram gehad en het is jammer dat het model niet meer in mijn bezit is, maar nu
op een diorama in iemands huiskamer staat.
Zie ook:
Verslag diorama "Landstrasse" |