De SkipMark aandrijving is een bouwset die
eenvoudig gemonteerd kan worden. De bouwset is van giethars en dit materiaal
moet altijd nabewerkt worden om een mooi resultaat te krijgen. Giethars
onderdelen kunnen na het gieten licht krom gaan staan en dit kan je gemakkelijk
buigen met behulp van warm water. Let op: giethars is breekbaar en gebruik nooit
kracht met je zaag of mes. Breuken kunnen het best met secondelijm gelijmd
worden en opvullen kan met een vulmiddel zoals Tamiya Puty of Revel Plasto. Voor
het spuiten is het aan te bevelen om eerst grondverf te gebruiken voor een
betere hechting.
Inhoud
bouwset
|
SkipMark1
Aantal |
SkipMark2
Aantal |
SkipMark3
Aantal |
Omschrijving |
2 |
2 |
|
GT6 bodemplaat |
2 |
2 |
|
GT6 zitgroep |
1 |
1 |
1 |
Portaalhouder |
1 |
1 |
1 |
Opsluitplaatje |
2 |
2 |
2 |
Buisjes |
1 |
2 |
|
Motor met vliegwiel |
1 |
2 |
|
Motorhouder |
1 |
2 |
|
Cardan as |
1 |
2 |
|
Aangedreven draaistel |
1 |
|
|
Niet aangedreven draaistel |
1 |
1 |
1 |
Middendraaistel |
2 |
2 |
2 |
Stroomafname |
2 |
2 |
|
Gewicht |
2 |
2 |
2 |
Bedrading |
4 |
4 |
|
Schroeven 5 mm |
4 |
4 |
|
Schroeven 10 mm zwart |
2 |
2 |
2 |
Schroeven 10 mm |
2 |
2 |
2 |
Ring voor schroef |
2 |
2 |
2 |
Messing staaf 15mm |
|
|
1 |
GT8 bodemplaat middenbak |
! Alle foto's zijn aanklikbaar voor een vergroting
Verwijder de
gietboom aan de voorzijde van de bodemplaat met een zaag en boor de koplamp
vervolgens door met een 2,4 mm boor.
Verwijder de gietresten en
schuur de bodemplaat glad. Hierna kan de bodemplaat eventueel gespoten worden.
Indien de bodemplaat licht gebogen is, kan deze met warm water teruggebogen
worden.
Zaag de brede gietboom van de
zitgroep. Doe dit naast de gietboom en leg iets onder de zitgroep zodat hij niet
doorbuigt tijdens het zagen. Dit resulteert anders in een breuk.
Verwijder de gietresten en
schuur de zitgroep glad. Hij kan hierna eventueel gespoten worden. In een later
stadium wordt hij op de bodemplaat vastgeschroefd waardoor hij automatisch
rechtgetrokken wordt. Eventueel kan hij met warm water teruggebogen worden.
Zaag de portaalhouder van
het Halling draaistel. Let op dat je de nokjes van de stroomafname laat zitten.
Plaats het
opsluitplaatje in het Halling draaistel en sluit het draaistel.
Plaats de stroomafnamestrips en
soldeer hierop in het midden de messing staaf.
Zaag de gietboom van de
portaalhouder. Let op deze is in het midden zeer breekbaak! Vijl de openingen
voor de portaalopnemer vierkant en controleer deze met de maat van de originele
lima portaal. Eventueel kan de Lima portaal ook hierop vastgelijmd worden. De
nokjes van de Lima portaal zijn namelijk erg breekbaar.
Zaag de giethars buisjes af op 6
millimeter en vijl deze glad. De buisjes kunnen eventueel vervangen worden door
messing exemplaren. Voor de werking maakt het niet uit, want de schroef houd de
constructie stevig.
Plaats de portaalhouder op het
draaistel en steek de messing staafjes voor de stroomafname door de voorgeboorde
gaatjes. Plaats de giethars buisjes in de gaten van het draaistel.
Lijm de motorhouder in de
bodemplaat
De bodemplaten kunnen over de
buisjes gezet worden en deze draai je vast met de 10mm lange schroef en
de sluitring.
Door het eerder geplaatste plaatje in het
draaistel, trekt de schroef zich hierin vast.
Plaats de motor, draaistellen en
de cardan as en soldeer de bekabeling. (Verwijder eventueel de
ontstoringscondensator)
Controleer of het vliegwiel vrij
kan draaien in de zitgroep en vijl anders de uitsparing groter.
Schroef de zitgroep vast op de
bodemplaat. De 5mm schroeven met de kruiskop komen bij de motor en de zwarte 10mm schroeven aan de
voorzijde van de bodemplaat.
Vijl
de gietnokken van de draaistellen af, want anders kunnen deze aan de railkop
blijven hangen. De draaistelzijkanten kunnen eventueel grijs gespoten of geverfd
worden.
Plaats het gewicht met
dubbelzijdig tape of lijm (geen secondenlijm) in de Lima kap. Zelf gebruik ik
houtlijm, wat ik een nacht laat drogen. Dit geeft een stevige verbinding die
eventueel later met water weer is los te krijgen.
De kap sluit aan de voorzijde niet aan
de bodemplaat. Hierdoor is het makkelijker op de kap en de lichtgeleider uit
elkaar te halen. Met het ontwerp van de bodemplaat is rekening gehouden met de
afwijkende deuren van de GT8 Essen. Deze bezit aan beide zijkanten een dubbelde
voordeur.
De lichtprint uit de niet aangedreven Lima bodemplaat kan overgezet worden in
het SkipMark onderstel. Let wel op de warmte, want giethars kan minder goed
tegen hitte en kan mogelijk gaan vervormen. Vervang de gloeilamp anders
eventueel voor een warm-witte led.
Mocht je vragen hebben over de bouw of wil je hem liever gebouwd bestellen, dan
kan je via
SkipMark@rheinbergerstrassenbahnbetriebe.nl
contact opnemen.
|