> De site
- Home  
- E-mail 
- Gastenboek 
- Links  
- Logboek 
- Copyright 
> Modelbaan
- Baanplan met uitleg   
- Foto's van de baan 
-
Dagboek van de bouw 
-
Bouw ervaringen
- Technisch gedeelte
> Modeltrams
- Mijn verzameling   
- Verbouwde trams
- Trams van Alfred Riess
> Projecten
- U-bahn   
- Diorama Landstraße
- Lima aandrijving
> Verslagen
- Trams in Zwitserland 
- Modelspoor Dagen '04 
-
HMG tramdag '04 
- Opening tramtunnel
- Eurospoor 2008

> Overig

- Beursagenda  
- Videofragmenten
- Vraag en aanbod  
-
Wie is Mark

|  Handleiding bouwset SkipMark GT6 aandrijving  |


De SkipMark aandrijving is een bouwset die eenvoudig gemonteerd kan worden. De bouwset is van giethars en dit materiaal moet altijd nabewerkt worden om een mooi resultaat te krijgen. Giethars onderdelen kunnen na het gieten licht krom gaan staan en dit kan je gemakkelijk buigen met behulp van warm water. Let op: giethars is breekbaar en gebruik nooit kracht met je zaag of mes. Breuken kunnen het best met secondelijm gelijmd worden en opvullen kan met een vulmiddel zoals Tamiya Puty of Revel Plasto. Voor het spuiten is het aan te bevelen om eerst grondverf te gebruiken voor een betere hechting.

 

Inhoud bouwset
 
SkipMark1
Aantal
SkipMark2
Aantal
SkipMark3
Aantal
Omschrijving
2 2   GT6 bodemplaat
2 2   GT6 zitgroep
1 1 1 Portaalhouder
1 1 1 Opsluitplaatje
2 2 2 Buisjes
1 2   Motor met vliegwiel
1 2   Motorhouder
1 2   Cardan as
1 2   Aangedreven draaistel
1     Niet aangedreven draaistel
1 1 1 Middendraaistel
2 2 2 Stroomafname
2 2   Gewicht
2 2 2 Bedrading
4 4   Schroeven 5 mm
4 4   Schroeven 10 mm zwart
2 2 2 Schroeven 10 mm
2 2 2 Ring voor schroef
2 2 2 Messing staaf 15mm
    1 GT8 bodemplaat middenbak

 

Handleiding

! Alle foto's zijn aanklikbaar voor een vergroting

Verwijder de gietboom aan de voorzijde van de bodemplaat met een zaag en boor de koplamp vervolgens door met een 2,4 mm boor.

Verwijder de gietresten en schuur de bodemplaat glad. Hierna kan de bodemplaat eventueel gespoten worden. Indien de bodemplaat licht gebogen is, kan deze met warm water teruggebogen worden.

Zaag de brede gietboom van de zitgroep. Doe dit naast de gietboom en leg iets onder de zitgroep zodat hij niet doorbuigt tijdens het zagen. Dit resulteert anders in een breuk.

Verwijder de gietresten en schuur de zitgroep glad. Hij kan hierna eventueel gespoten worden. In een later stadium wordt hij op de bodemplaat vastgeschroefd waardoor hij automatisch rechtgetrokken wordt. Eventueel kan hij met warm water teruggebogen worden.

Zaag de portaalhouder van het Halling draaistel. Let op dat je de nokjes van de stroomafname laat zitten.

Plaats het opsluitplaatje in het Halling draaistel en sluit het draaistel.

Plaats de stroomafnamestrips en soldeer hierop in het midden de messing staaf.

Zaag de gietboom van de portaalhouder. Let op deze is in het midden zeer breekbaak! Vijl de openingen voor de portaalopnemer vierkant en controleer deze met de maat van de originele lima portaal. Eventueel kan de Lima portaal ook hierop vastgelijmd worden. De nokjes van de Lima portaal zijn namelijk erg breekbaar.

Zaag de giethars buisjes af op 6 millimeter en vijl deze glad. De buisjes kunnen eventueel vervangen worden door messing exemplaren. Voor de werking maakt het niet uit, want de schroef houd de constructie stevig.

Plaats de portaalhouder op het draaistel en steek de messing staafjes voor de stroomafname door de voorgeboorde gaatjes. Plaats de giethars buisjes in de gaten van het draaistel.

Lijm de motorhouder in de bodemplaat

De bodemplaten kunnen over de buisjes gezet worden en deze draai je vast met de 10mm lange schroef en de sluitring.
Door het eerder geplaatste plaatje in het draaistel, trekt de schroef zich hierin vast.

Plaats de motor, draaistellen en de cardan as en soldeer de bekabeling. (Verwijder eventueel de ontstoringscondensator)

Controleer of het vliegwiel vrij kan draaien in de zitgroep en vijl anders de uitsparing groter.

Schroef de zitgroep vast op de bodemplaat. De 5mm schroeven met de kruiskop komen bij de motor en de zwarte 10mm schroeven aan de voorzijde van de bodemplaat.

Vijl de gietnokken van de draaistellen af, want anders kunnen deze aan de railkop blijven hangen. De draaistelzijkanten kunnen eventueel grijs gespoten of geverfd worden.

Plaats het gewicht met dubbelzijdig tape of lijm (geen secondenlijm) in de Lima kap. Zelf gebruik ik houtlijm, wat ik een nacht laat drogen. Dit geeft een stevige verbinding die eventueel later met water weer is los te krijgen.



De kap sluit aan de voorzijde niet aan de bodemplaat. Hierdoor is het makkelijker op de kap en de lichtgeleider uit elkaar te halen. Met het ontwerp van de bodemplaat is rekening gehouden met de afwijkende deuren van de GT8 Essen. Deze bezit aan beide zijkanten een dubbelde voordeur.

De lichtprint uit de niet aangedreven Lima bodemplaat kan overgezet worden in het SkipMark onderstel. Let wel op de warmte, want giethars kan minder goed tegen hitte en kan mogelijk gaan vervormen. Vervang de gloeilamp anders eventueel voor een warm-witte led.




Mocht je vragen hebben over de bouw of wil je hem liever gebouwd bestellen, dan kan je via SkipMark@rheinbergerstrassenbahnbetriebe.nl contact opnemen.
 
 

- Terug naar boven 
-
Terug naar de startpagina