Rond 1998 is dit
model van de Amsterdamse acht assige lagevloertram 11G op te markt gebracht
door de Duitse firma Alfred Riess. Het grote voorbeeld is ruimschoots aanwezig
in Amsterdam, waar hij ook nog eens in 2 uitvoeringen (11g en 12g) rondrijdt.
Het model is van het type twee richtingsuitvoering die je normaal gesproken
alleen aantreft op lijn 5 naar Amstelveen. Samen met de Combino en de blokkedozen
worden deze trams gerekend tot het moderne trammaterieel van Amsterdam.
Het model:
Het model heeft
3 kappen, gemaakt uit kunststof, waarbij de middenbak een lagevloer heeft.
Bij modern materieel zie je vaak dat het glas van de vensters praktisch
gelijk aan de wagenbak ligt en bij modeltrams is dit vaak moeilijk te fabriceren.
Door bijvoorbeeld de wagenbak in transparant te produceren en dan te bedrukken
is een optie die je veel ziet, maar bij dit model is er voor een hele andere
methode gekozen. In plaats van inzetramen is er gebruik gemaakt van opzetramen.
De raam openingen zijn dusdanig in de kap gegoten dat de van buitenaf aangebrachte
zwart omrande ruiten op een richel worden bevestigd. Op deze manier krijg
je een vlakke wand, maar wel apart ingezette ramen. Aangezien het handwerk
is, zijn bij mijn model niet alle ramen even recht, maar dat kan ook haast
niet anders bij een kleinseriemodel. Overigens vind ik het absoluut niet
storend en wil zeker niet voor kniesoor door gaan.
Het hoogtepunt
van dit model ligt hem toch wel in de detaillering, want werkelijk alles
wat maar los kan worden aangezet is ook zo gemaakt. De buitenspiegels zijn
uit messing gefabriceerd, waarbij aan de rechterzijde van de cabine zelfs
één uitgeklapt staat. Dus welke kant het model ook op rijd,
de spiegel staat in de juiste stand. Wel moet worden opgemerkt, dat dit
ook uiterst kwetsbaar is en het model kan hierdoor ook niet op zijn zijkant
worden gelegd.
Iets wat erg
opvalt bij dit model is de mate van dakdetailering, want alle leidingen
zijn los uitgevoerd. Op de middenbak zit een apparaatkast met een filigraan
uitgevoerd rooster en dit is gewoon een genot om naar te kijken. Ook de
baanruimer is zeer fijn uitgevoerd, dit vraagt wel even wat oplettendheid
bij het rijden op de modelbaan. Doordat de stootlat of taster vrij laag
zit, kan het zijn dat ze stoepranden raken en een controlerondje, net als
in t echt, kan dan ook zeker geen kwaad.
Het spuitwerk
is in mijn ogen wat minder strak uitgevoerd dan bij de PCC's, maar dit
kan per model natuurlijk ook verschillen, want het blijft tenslotte handwerk
en hij is zo'n 7 jaar geleden gemaakt. De kleurstelling is nog in de oude
huisstijl met de rode deuren die je nu ook nog wel ziet, maar ik heb begrepen
dat er mischien ook een model in de handel zal komen in de nieuwe kleurstelling.
Verlichting
treft men niet aan op dit model, maar dat is ook geen gemis. Alle kop en
sluitverlichting zijn keurig met verf aangebracht en zien er goed uit.
Voor de knutselaars onder ons, kan echte verlichting altijd nog worden
ingebouwd.
Rijeigenschappen:
Technisch gezien
lijkt het model op een soort Roco GT8, want de mechanische delen aangaat.
De bodemplaten en het aangebrachte interieur zoals de bankjes en de bestuurderscabine
zijn gemaakt uit kunststof en dat merk je aanzienlijk in het lage gewicht.
Twee draaistellen zijn voorzien van stroomafnemers en geven dit door aan
de motor met vliegwiel.
De rij-eigenschappen
zijn dan ook voortreffelijk te noemen. Wel zal men de miniumboogstraal
niet te klein moeten kiezen, want de draaistellen zullen dan tegen te kappen
schuren, de bogen met een straal van 25cm zijn nog makkelijk te berijden
wat voor een trammodel toch ook heel redelijk is..
Voor dagelijkse
inzet op de modelbaan is dit model zeker goed geschikt, maar een beetje
extra gewicht onder de kap zou kan geen kwaad kunnen. Hierdoor zal de stroomafname
nog net iets beter zijn en ook de algemene wegligging zal erop vooruitgaan.
Overigens is dit niet strikt noodzakelijk voor normaal bedrijf, maar is
slechts een suggestie.
Levering:
De 11g wordt
geleverd met verschillende wagennummers in een stevige kartonnen doos met
daarin zwart schuimplastic. Er zitten uitsparingen in, zodat de buitenspiegels
goed beschermd zijn bij opslag en transport.
Bij aankoop
heeft men de keuze tussen een model met of zonder motor (dummy of 'standmodell').
Vooralsnog is dit model alleen verkrijgbaar in de oudere kleurstelling.
Vraag wel even na want de oplage is bij dit soort modellen altijd beperkt,
dus wacht niet te lang met de aanschaf.
Conclusie:
De 11g is een
mooie en bijzondere verschijning die op een Nederlandse baan niet mag ontbreken.
Hoewel altijd smaken zullen verschillen is dit een leuk model en kleurt
goed bij andere trams, dus ook een plaatsje in een vitrine of op de modelbaan
verdient hij zeker.
Op de baan
gedraagt het model zich uitstekend en leent zich goed voor een afwisselend
rijbedrijf. De prijs kwaliteits verhouding is dik in orde en het
model is voor mij dan ook een echte aanrader.
Video
van het model
Informatie:
Fabrikant:
Alfred Riess
Meer reviews:
Trams
en Modeltrams
|