> De site
- Home  
- E-mail 
- Gastenboek 
- Links  
- Logboek 
- Copyright 
> Modelbaan
- Baanplan met uitleg   
- Foto's van de baan 
-
Dagboek van de bouw 
-
Bouw ervaringen
- Technisch gedeelte
> Modeltrams
- Mijn verzameling   
- Verbouwde trams
- Trams van Alfred Riess
> Projecten
- U-bahn   
- Diorama Landstraße
- Lima aandrijving 
> Verslagen
- Trams in Zwitserland 
- Modelspoor Dagen '04 
-
HMG tramdag '04 
- Opening tramtunnel
- Eurospoor 2008

> Overig

- Beursagenda  
- Videofragmenten
- Vraag en aanbod  
- Wie is Mark

|  Alfred Riess GVB 11G  |


Rond 1998 is dit model van de Amsterdamse acht assige lagevloertram 11G op te markt gebracht door de Duitse firma Alfred Riess. Het grote voorbeeld is ruimschoots aanwezig in Amsterdam, waar hij ook nog eens in 2 uitvoeringen (11g en 12g) rondrijdt. Het model is van het type twee richtingsuitvoering die je normaal gesproken alleen aantreft op lijn 5 naar Amstelveen. Samen met de Combino en de blokkedozen worden deze trams gerekend tot het moderne trammaterieel van Amsterdam. 

Het model: 

Het model heeft 3 kappen, gemaakt uit kunststof, waarbij de middenbak een lagevloer heeft. Bij modern materieel zie je vaak dat het glas van de vensters praktisch gelijk aan de wagenbak ligt en bij modeltrams is dit vaak moeilijk te fabriceren. Door bijvoorbeeld de wagenbak in transparant te produceren en dan te bedrukken is een optie die je veel ziet, maar bij dit model is er voor een hele andere methode gekozen. In plaats van inzetramen is er gebruik gemaakt van opzetramen. De raam openingen zijn dusdanig in de kap gegoten dat de van buitenaf aangebrachte zwart omrande ruiten op een richel worden bevestigd. Op deze manier krijg je een vlakke wand, maar wel apart ingezette ramen. Aangezien het handwerk is, zijn bij mijn model niet alle ramen even recht, maar dat kan ook haast niet anders bij een kleinseriemodel. Overigens vind ik het absoluut niet storend en wil zeker niet voor kniesoor door gaan.  

Het hoogtepunt van dit model ligt hem toch wel in de detaillering, want werkelijk alles wat maar los kan worden aangezet is ook zo gemaakt. De buitenspiegels zijn uit messing gefabriceerd, waarbij aan de rechterzijde van de cabine zelfs één uitgeklapt staat. Dus welke kant het model ook op rijd, de spiegel staat in de juiste stand. Wel moet worden opgemerkt, dat dit ook uiterst kwetsbaar is en het model kan hierdoor ook niet op zijn zijkant worden gelegd. 

Iets wat erg opvalt bij dit model is de mate van dakdetailering, want alle leidingen zijn los uitgevoerd. Op de middenbak zit een apparaatkast met een filigraan uitgevoerd rooster en dit is gewoon een genot om naar te kijken. Ook de baanruimer is zeer fijn uitgevoerd, dit vraagt wel even wat oplettendheid bij het rijden op de modelbaan. Doordat de stootlat of taster vrij laag zit, kan het zijn dat ze stoepranden raken en een controlerondje, net als in t echt, kan dan ook zeker geen kwaad. 

Het spuitwerk is in mijn ogen wat minder strak uitgevoerd dan bij de PCC's, maar dit kan per model natuurlijk ook verschillen, want het blijft tenslotte handwerk en hij is zo'n 7 jaar geleden gemaakt. De kleurstelling is nog in de oude huisstijl met de rode deuren die je nu ook nog wel ziet, maar ik heb begrepen dat er mischien ook een model in de handel zal komen in de nieuwe kleurstelling. 
Verlichting treft men niet aan op dit model, maar dat is ook geen gemis. Alle kop en sluitverlichting zijn keurig met verf aangebracht en zien er goed uit. Voor de knutselaars onder ons, kan echte verlichting altijd nog worden ingebouwd. 

Rijeigenschappen: 

Technisch gezien lijkt het model op een soort Roco GT8, want de mechanische delen aangaat. De bodemplaten en het aangebrachte interieur zoals de bankjes en de bestuurderscabine zijn gemaakt uit kunststof en dat merk je aanzienlijk in het lage gewicht. Twee draaistellen zijn voorzien van stroomafnemers en geven dit door aan de motor met vliegwiel. 

De rij-eigenschappen zijn dan ook voortreffelijk te noemen. Wel zal men de miniumboogstraal niet te klein moeten kiezen, want de draaistellen zullen dan tegen te kappen schuren, de bogen met een straal van 25cm zijn nog makkelijk te berijden wat voor een trammodel toch ook heel redelijk is.. 

Voor dagelijkse inzet op de modelbaan is dit model zeker goed geschikt, maar een beetje extra gewicht onder de kap zou kan geen kwaad kunnen. Hierdoor zal de stroomafname nog net iets beter zijn en ook de algemene wegligging zal erop vooruitgaan. Overigens is dit niet strikt noodzakelijk voor normaal bedrijf, maar is slechts een suggestie. 

Levering: 

De 11g wordt geleverd met verschillende wagennummers in een stevige kartonnen doos met daarin zwart schuimplastic. Er zitten uitsparingen in, zodat de buitenspiegels goed beschermd zijn bij opslag en transport.  

Bij aankoop heeft men de keuze tussen een model met of zonder motor (dummy of 'standmodell'). Vooralsnog is dit model alleen verkrijgbaar in de oudere kleurstelling. Vraag wel even na want de oplage is bij dit soort modellen altijd beperkt, dus wacht niet te lang met de aanschaf. 

Conclusie: 

De 11g is een mooie en bijzondere verschijning die op een Nederlandse baan niet mag ontbreken. Hoewel altijd smaken zullen verschillen is dit een leuk model en kleurt goed bij andere trams, dus ook een plaatsje in een vitrine of op de modelbaan verdient hij zeker. 
Op de baan gedraagt het model zich uitstekend en leent zich goed voor een afwisselend rijbedrijf.  De prijs kwaliteits verhouding is dik in orde en het model is voor mij dan ook een echte aanrader. 
 

Video van het model
 

Informatie: 

Fabrikant: Alfred Riess 
Meer reviews: Trams en Modeltrams 

 

Foto's van het model

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

     
     

 

 

- Terug naar boven 
-
Terug naar de startpagina