Jarenlang stond een Großraumwagen in de planning dmv een Lima GT6 om te bouwen.
Ik heb meerdere varianten in de planning, maar om te oefenen heb ik in 2012 een
Lima Mainz in stukjes gezaagd. Het grote voorbeeld zie je op de foto hierboven.
Het mooiste is om het dak origineel te houden door de weerstanden niet in te
korten. Dit vereist asymmetrisch zagen van de zijwanden om de dubbele middendeur
te behouden.
Je krijgt dan de volgende deur en dakindeling:
Omdat de Lima trams
uit een transparante kap bestaan, kan je deze niet goed overspuiten naar een
nieuwe variant. Het makkelijkst is de kap netjes door te zagen zodat de zijkant
niet herspoten hoeft te worden. Hiervoor is de zaagsnede precies op de
deurrubber en deze kan je later makkelijk maskeren d.m.v. een decal van een
streep als deurrubber.
Het model is volledig afgeplakt,
want ik heb de losse delen met secondenlijm vastgezet. Doormiddel van tape kan
de secondenlijm geen witte waas achterlaten op de wanden en ramen. (binnenzijde
is ook afgeplakt)
Na het lijmen zijn alle zaagsneden geplamuurd
en voorzien van een laagje primer. De Großraumwagen komt achter een Lima GT6
Mainz als bijwagen en hiervoor spuit ik beide daken over, zodat er geen
kleurverschil te zien zal zijn.
Het enige wat overblijft is een minuscuul streepje wat ik met oranje verf moet
wegwerken. Verder ziet het dak er strak uit.
Na lang zoeken voor de juiste kleur in de
verzameling opgedroogde verfpotjes, heb ik gisteren beide daken gespoten. Het is
Humbrol 164 geworden en gelukkig was deze nog op vooraad bij de Houtloods.
Na jaren lang met een Revell Standard class airbrush gewerkt te hebben, kon ik
eindelijk mijn nieuwe H&S Evolution uitproberen. Had ik deze maar jaren eerder
gekocht!
Het dak is zeer strak geworden en de zaagsnede is alleen met tegenlicht nog te
zien. De kleur op de onderstaande foto's vertekenen, want in het echt is het
donkergrijs met een lichte blauwzweem.
Het model is zo een stuk korter en ik moet
alleen nog de koplamp en de buffer aan te brengen.
De overgang is met oranje verf bewerkt en de
rubberen deurstrip is een decal. Beide modellen zijn verder afgewerkt met de
originele Lima decals en ik heb er deurknopjes bijgemaakt. De GT6 is overigens
omgenummerd door deze licht weg te schuren. Het meest enge van het hele project
is het aanbrengen van de zwarte raamrubbers. Deze zijn er heel snel af als je er
tape overheen plakt en dienen achteraf opnieuw geschilderd te worden. Ik heb het
met een zwarte marker gedaan, met heel veel geduld. Het resultaat is gelukkig
goed geworden.
Zo zal hij bij mij op de trambaan gaan rijden. In het echt kwam dit niet voor,
maar in Rheinberg kan alles!
De volgende stap is een nieuw onderstel maken voor beide wagens en dat kan ik
mooi deze week in de avonduren gaan doen.
Wordt vervolgd
|